czwartek, 10 grudnia 2015

Człowiek człowiekowi wilkiem, a kiwi kiwi kiwi ?

Chiński agrest, król witamin, gęsia jagoda, bomba witaminowa czy też aktinidia - tak nazywane były i są owoce kiwi. Powiązania nazwy z Chinami biorą się z pochodzenia owocu, ale czym zawdzięczają sobie miano króla witamin ?

Dzisiaj powiemy jak dużo kiwi dla nas potrafi zrobić, jak radzi sobie z oczyszczaniem, stresem, koncentracją oraz chorobami takimi jak np. rak.


HISTORIA:

Początek kiwi sięga połowy XIX wieku w środkowych Chinach. Pierwotnie nazwano owoc chińskim agrestem, a jego smak określano jako szczyt delikatności.

Prawdziwą popularność zyskało jednak dopiero wtedy, gdy Nowozelandczycy przywieźli je do swojego kraju i zaczęli uprawiać na szeroką skalę. Wówczas zmieniła się również nazwa chińskiego agrestu na popularną już nazwę kiwi. Stało się tak za sprawą drobnych włosków pokrywających owoc, które przypominały opierzenie ptaka kiwi.

Między innymi swoją rosnącą popularność owoc zyskał dzięki temu, że można go było długo przechowywać, a biorąc pod uwagę dłuższy w tamtych czasach transport była to wielka zaleta.

AKTINIDIA ?

Owocem aktinidii jest kiwi, wiadomo. Czym zatem jest aktinidia?
Występuje w klimacie umiarkowanym w postaci drzewiastych pnączy o sezonowym ulistnieniu.
Spośród 94 gatunków możemy wyróżnić najpopularniejsze:
  • Aktinidia smakowita
  • Aktinidia chińska (miąższ zielony, żółty lub żółto-czerwony)
  • Z innych mniej popularnych: ostrolistna i pstrolistna, cordifolia, purpurea oraz polygama.



Przed czym chroni?

Zgodnie z wynikami badań naukowców jedzenie 2-3 owoców kiwi dziennie skutecznie chroni nas przed chorobami nowotworowymi! Podobnie z zakrzepicą żył oraz udarem.
Jedzone na czczo rano przed śniadaniem świetnie oczyszcza organizm z toksyn i pobudza.

Dobrze, przejdźmy do składników odżywczych:
  • Ogromne ilości witamin
- A, K, B
- C (1 kiwi = całe dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka)
- E (chroni przed wolnymi rodnikami oraz procesem starzenia się)
  • Minerały
- potas - cynk - wapń - żelazo - magnez - miedź - kwas foliowy
  • Błonnik

Korzyści jakie zapewniają:


- zwiększają odporność

- poprawiają samopoczucie

- chronią przed chorobami nowotworowymi m.in. piersi, żołądka, nerek

- opóźniają oraz spowalniają proces starzenia się

- obniżają poziom cholesterolu

- usprawnia system nerwowy oraz pracę mózgu

- wspomagają leczenie przeziębień oraz gryp czy infekcji

- zapobiegają zatorom oraz zawałowi serca

- dbają o krzepliwość krwi

- chronią przed powstawaniem żylaków

- chronią przed chorobami zwyrodnieniowymi

- chronią przed zmianami miażdżycowymi

- korzystnie wpływają na pracę serca

- oczyszczają organizm z toksyn

- reguluje trawienie i przyspiesza procesy trawienne

- usprawnia pracę szarych komórek, wspomaga koncentrację, proces uczenia się


Dzięki tak dużej zawartości składników odżywczych mających na nasz organizm korzystny wpływ kiwi zalicza się do żywności funkcjonalnej, a nawet do superżywności.
Koniecznie powinniśmy wprowadzić te owoce do naszych nawyków żywieniowych.
 
Pomijając wszystkie zdrowotne aspekty opisane powyżej, kiwi poprawi nam na co dzień nastrój, samopoczucie, doda energii i pozytywnie wpłynie na nasz układ nerwowy.
 
Jest również idealnym owocem dla diabetyków oraz osób, które nie mogą sobie pozwolić na owoce o wysokiej zawartości cukru.
 
Niskokaloryczny, a za to zbawienny dla zdrowia.

Macie jakieś ulubione sposoby na wykorzystanie kiwi w kuchni ? :)

Pozdrawiam :)

2 komentarze:

  1. Super blog ;) dowiedziałam się wielu ciekawych i przydatnych informacji :)

    OdpowiedzUsuń
  2. znakomity blog ,bardzo interesujące informacje ,byle tak dalej

    OdpowiedzUsuń