poniedziałek, 7 grudnia 2015

Dynia - królowa jesieni

Bania - jak pierwotnie dynię nazywano w Polsce wywodzi się z Ameryki Środkowej. Wbrew pozorom jest to roślina bardzo stara, ponadto już w starożytności znano niektóre z jej zdrowotnych właściwości.


Trochę z historii

 W Grecji uczeni mędrcy zalecali świeżo utartą dynię, którą należało zalać winem na dolegliwości zaparciowe. Jeśli chodzi o słynne osoby z historii wyróżnić możemy Lukullusa, słynnego wodza i polityka, który na swoich licznych biesiadach podawał smażoną dynię w miodzie.
 
 Do Europy trafiła dzięki Kolumbowi w XVw. Egzotyczna nowość wkrótce zyskała nie małą popularność, a uprawa szerzyła się na wszystkie kraje wokół.
 
 Bardzo szybko rozprzestrzeniła się wieść o niezwykłych właściwościach pestek dyni, które wspomagały mężów i kochanków w miłosnych igraszkach. Ponoć w noc poślubną w Polsce młody Pan zakładał dyniową maskę i pogryzał pestki przed nocnym wyzwaniem.


Dynie należą do roślin jednorocznych dyniowatych, zazwyczaj są dużych rozmiarów a ich owoce różnią się wagą, kształtem oraz kolorem. Obejmuje około 20 gatunków.
Najczęściej uprawiane z jadalnych dyni to:
  • Dynia zwyczajna
  • Dynia olbrzymia
  • Dynia piżmowa
Warta uwagi jest również dynia hokkaido. Czym się wyróżnia?
Na pierwszy rzut oka ma przepiękną soczysto pomarańczową barwę, jest nie wielkich rozmiarów oraz ma przepyszny smak. Nie ma konieczności jej obierania, a uprawa w ogródku nie jest trudna.

Wartości odżywcze:

Pierwsze na co możemy zwrócić uwagę jest niska kaloryczność (ok. 32 kcal w 100g świeżej masy.)
To nie jedyny powód, dla którego dynia jest idealna dla osób dbających o linię.
Roślina przyspiesza przemianę materii oraz zawiera dużo celulozy, a co za tym idzie nie tylko pomaga w kuracjach odchudzających ale również pomaga w pozbyciu się nagromadzonych tłuszczów

Witaminy! Im bardziej intensywny pomarańczowy kolor - tym więcej witamin!
M.in. są to witaminy: A, B1, B2, C, PP

Składniki mineralne: żelazo, fosfor, magnez, potas, wapń oraz beta-karoten.

Dynia zawiera kwasy organiczne, pektyny oraz białko.

Co oznacza skład & funkcjonalność dyni:

  • Miąższ dyni działa przeciwwymiotnie - idealny środek dla kobiet w ciąży.
  • Pomaga w procesie odchudzania
  • Pomaga w leczeniu nadciśnienia
  • Surowa/gotowana dynia pomaga w nieżytach przewodu pokarmowego, przy uporczywych zaparciach
  • Surowa/gotowana dynia pomaga przy chorobach krążenia, przy obrzękach oraz schorzeniach wątroby
  • Dynia jest moczopędna i odkwaszająca
  • Wzmacnia układ odpornościowy
  • Zwiększa płodność i sprawność seksualną
  • Pomaga odzyskać siły po przebytej chorobie
  • Polecane dla osób ze stwardnieniem tętnic, z nadciśnieniem tętniczym, miażdżycą, niewydolnością nerek, wątroby oraz serca


A jeśli chodzi o dynię w kuchni?

Może znaleźć zastosowanie zarówno u wybitnych i wymagających znawców gotowania, jak i początkujących. Sposobów na przyrządzenie tej rośliny jest bardzo wiele.
Dynię można smażyć, gotować, piec, ucierać od końca września do końca stycznia. Od kremów, przecierów, zup poprzez dania z makaronem, kaszą, ryżem aż do wypieków, tart oraz przetworów - przepisów jest olbrzymia ilość. Nic tylko szukać, inspirować się - tworzyć - i zajadać :)

PS. Na temat pestek dyni będzie osobny post

Pozdrawiam :)

1 komentarz:

  1. uwielbiam dynię ale nie wiedziałam że ma takie działanie !
    super blog :)

    OdpowiedzUsuń