sobota, 12 grudnia 2015

Gruszka - wpływa na wszystko?

Pomimo tego, że owoce i warzywa powinny dominować w naszej diecie na zasadzie przewagi warzyw, częściej sięgamy po pojedyncze owoce, takie jak jabłko, mandarynka czy gruszka. Może dlatego, że tak jest szybciej? Wygodniej?
Najważniejsze, że owoce są zalecane i jak najbardziej zdrowe.
Co zawdzięczamy gruszce? Oprócz nazwy jednej z kobiecych figur? ;)


HISTORIA:

Gruszki pochodzą z Azji, a uprawiane były już za czasów starożytnej Grecji.
Do Europy dotarła dopiero w XVII wieku, kiedy to ludzie zaczęli poznawać i doceniać jej szczególne właściwości lecznicze. W Europie pierwsi hodowali ją Belgowie oraz Francuzi.

GRUSZA:

Od samego początku uprawy gruszy odkryto aż kilka tysięcy odmian uprawnych. Grusza to nie wielkich rozmiarów drzewo należące do rodziny różowatych, której najbardziej popularnym gatunkiem jest grusza pospolita.
 
Podstawowym rozróżnieniem gatunków gruszek stanowią liście gruszy, które różnią się kolorem.
 


Skład i właściwości:
  • 1 średni owoc = ok. 60kcal
  • Potas, fosfor, wapń, magnez, sód, miedź, żelazo, cynk, selen, bor
  • Kwas cytrynowy i jabłkowy
  • Najwyższa zawartość naturalnych cukrów
  • Bogaty w witaminy: A, B1, B2, B3, B5, B6, C, PP, E
  • Węglowodany, błonnik pektyny oraz olejki eteryczne
  • Jod - gruszki wyróżnia właśnie ten minerał, zwłaszcza że zawiera go bardzo niewiele owoców.
Korzyści:
  • Wspomagają pracę tarczycy
  • Wspomagają pracę naszych szarych komórek
  • Pobudzają prawidłowo kurczliwość mięśniową
  • Chronią przed udarami
  • Regulują układ nerwowy
  • Oczyszczają organizm z toksyn
  • Wzmacniają organizm
  • Wspomagają perystaltykę jelit
  • Obniżają ciśnienie krwi
  • Przeciwdziała gorączce i wspomaga leczenie infekcji
Zaparcia & Biegunki:

Istnieją różne przekonania; wg. jednych gruszki są dobre na biegunki, wg. drugich na zaparcia. Te rozróżnienia biorą się z różnego rodzaju gatunku gruszek, po które sięgamy.
  • Na zaparcia - gruszki dojrzałe i miękkie (wspomagają proces trawienia w organizmie)
  • Na biegunkę - gruszki cierpkie, mało soczyste (duża ilość garbników w składzie)
Ciężkostrawność:

Mit Mit Mit !

Gruszki nie są ciężkostrawne, wręcz przeciwnie. Osoby cierpiące na dolegliwości żołądkowe bądź jelitowe, jak najbardziej mogą spokojnie sięgać po te owoce. Gruszki w swoim składzie w przeważającej ilości zawierają wodę, dzięki czemu nie zalegają w przewodzie pokarmowym, nie obciążają go ani nie drażnią.
 
Oczywiście każdy ma inny organizm, dlatego w sytuacji wystąpienia jakichkolwiek dolegliwości po zjedzeniu gruszki, spróbuj następnym razem zjeść ją w postaci startej.

Dla dzieci!

Gruszki w postaci musu mogą jeść dzieciaki już po 6 miesiącu życia!


Medycyna ludowa i "gruszka na..."?

  • Napar z gruszek - na przeziębienie, migrenę, kaszel, gorączkę i ból głowy
  • Gruszki o cierpkim soku - przy zapaleniu dróg moczowych, przy leczeniu kamicy nerkowej oraz przy stanach zapalnych dróg moczowych, przy nudnościach oraz wymiotach
  • Mocny napar z suszonych gruszek w formie okładów - na migrenę i ból głowy
  • Gruszka to sposób na - gorączkę, problemy trawienne oraz zatrucia
  • Sok z gruszek - obniża ciśnienie oraz uszczelnia naczynia włosowate
Wg. wyników badań naukowców częste spożywanie gruszek wspomagają pracę mózgu, naszą koncentrację i umiejętność skupienia się.
 
Pomimo błędnego przekonania, gruszki nie tuczą i są dobrym pożywieniem dla osób chorych na cukrzycę. Najbogatsza w witaminy i składniki odżywcze jest skórka!
 
Kolejna ciekawostka: gruszka, może poprzez swój ponętny kształt, traktowana jest jako afrodyzjak, zwłaszcza polana gorącą czekoladą :)

Miłego weekendu :)

1 komentarz: