wtorek, 15 grudnia 2015

Najbardziej wartościowy dar natury - Awokado

Awokado to owoc, który zadziwia. Polecany jest osobom odchudzającym się i dbającym o linie pomimo tego, że spośród wszystkich innych owoców jest najbardziej kaloryczny. Bez wątpienia "masło Bogów" powinno znaleźć się w codziennej diecie każdego, chociażby ze względu na bezcenny skład oraz przepyszny smak.


HISTORIA:

  • Pochodzi z Ameryki Środkowej i Południowej.
  • Prawdopodobnie najstarsza kolebka awokado to Meksyk, około 7 tys p.n.e.
  • Zdrowotne właściwości owocu były już wówczas znane, to dzięki nim Aztekowie nazywali awokado "masłem Bogów".
  • Każda część rośliny, zarówno owoce, liście jak i kora używane były przez szamanów ludności indiańskiej w leczeniu swoich ludzi (m.in. przeciw infekcjom, dolegliwościom kobiet, gorączką itp.)
  • W Europie za sprawą hiszpańskich konkwistadorów Meksyku awokado zagościło w połowie XVII wieku.
  • Od najstarszych zapisków pewne jest, że awokado znane było ze swoich niezwykłych właściwości zdrowotnych oraz miłosnych.

SMACZLIWKA:

Awokado - należy do drzew z rodziny wawrzynowatych, które niezależnie od pór roku wiecznie pozostają zielone. Dawniej drzewa nazywano "drzewami z jądrami" głównie z powodu kształtu, jaki mają ich owoce. Miąższ natomiast traktowano jako skuteczny i niezawodny afrodyzjak.
Dziś, również ze względu na kształt, awokado uznaje się za dalszego kuzyna gruszki.


SKŁAD:

  • 100g awokado = ok. 220 kcal
  • witaminy: A, B1, B2, C, E, PP, K, H, Kwas foliowy, Kwas pantotenowy
  • minerały: potas, fosfor, wapń, miedź, magnez, cynk
  • tłuszcze (10-30%) (są to zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3)
  • woda
  • błonnik
  • węglowodany
  • białka
  • niska zawartość cukru

KORZYŚCI:

  • korzystnie wpływa na pracę serca
  • korzystnie wpływa na pracę mózgu
  • korzystnie wpływa na układ nerwowy
  • chroni oczy przed szkodliwością stresu oksydacyjnego
  • chroni przed nowotworami, zwłaszcza przed rakiem piersi i prostaty
  • reguluje ciśnienie krwi
  • chroni przed chorobą Alzheimer`a i korzystnie wpływa podczas leczenia w początkowych stadiach choroby, w późniejszych stadiach hamuje proces utraty pamięci
  • pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu
  • wspiera prawidłową przemianę materii
  • dotlenia mózg oraz wzmaga koncentrację
  • wspiera pracę wątroby
  • chronią przed chorobami serca
  • wpływają korzystnie na metabolizm i zmniejszają masę ciała
  • zmniejszają o połowę ryzyko zachorowania na zespół metaboliczny u mężczyzn
  • chronią komórki
  • poprawia wchłanianie substancji odżywczych
  • pomaga utrzymać dobrą kondycję ciała i spowolnić proces starzenia się
  • działa przeciwzapalnie
  • pomaga kontrolować poziom cukru we krwi
  • pomaga kontrolować apetyt
  • korzystnie wpływa na pracę układu trawiennego
  • korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego

AWOKADO "NA RECEPTĘ" DLA:

  • Dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby oraz nieprawidłowy metabolizm tłuszczów
  • Dla osób z nadwagą, ze "złym" cholesterolem
  • Dla osób w początkowym stadium choroby Alzheimer`a, leczących się na tą chorobę lub broniących się przed nią
  • Dla osób nerwowych, zestresowanych, z depresją
  • Dla osób z chorobami serca
  • Dla diabetyków
  • Dla anemików
  • Dla osób z dolegliwościami układu pokarmowego
  • Dla dzieci - po 2 roku życia
  • Dla kobiet w ciąży

Awokado to owoc, jak każdy inny, jak jabłko, banan czy gruszka. Nie trzeba go przygotowywać do zjedzenia, gotować, przetwarzać itp. Wystarczy obrać i zjeść.
 
Oczywiście jak wszystkie owoce, najbardziej korzystnie wpływa jeśli zjemy je na surowo, co nie oznacza, że nie możemy eksperymentować z awokado w kuchni. Bardzo dobre są sałatki, koktajle, pasty, choć ostatnio pokusiłam się na spróbowanie jajecznicy z awokado - efekt na prawdę zaskakujący. W pozytywnym sensie ;)

W pełni dojrzewa dopiero po zerwaniu, dlatego po zakupie najlepiej odczekać aż awokado dojrzeje.
 
 
Kiedy wiemy, że owoc jest już dobry?
 
Awokado powinno być miękkie (ale nie rozmiękłe), a skóra łatwa do obrania i czysta - pozbawiona jakichkolwiek przebarwień i plam.
 
- Niedojrzałe awokado - najlepiej przechowywać w kuchni, ewentualnie na parapecie, by szybciej dojrzało.
- Dojrzałe awokado - najlepiej przechowywać w lodówce, nie dłużej niż 7 dni.

Po obraniu miąższ awokado ciemnieje, dlatego najlepiej spożyć go od razu, schować do lodówki lub skropić sokiem z limonki.


Wykorzystanie awokado oraz włączenie go do swoich nawyków żywieniowych nie jest trudne. Jednak, gdy już się tam znajdzie - szybko nie odejdzie.
Podobno osoby, które zaczynają swoją przygodę z tym owocem, częściej sięgają po zdrowsze produkty, łatwo udaje im się zachować szczupłą sylwetkę, pozytywny nastrój oraz oczywiście lepsze zdrowie.


Jak często sięgacie po awokado ?
Macie jakieś ulubione przepisy czy bardziej smakuje solo ? :)

Pozdrawiam :)

4 komentarze:

  1. bardzo dobry artykuł ,nie wiedziałam jaki zdrowy ten owoc,

    OdpowiedzUsuń