poniedziałek, 28 grudnia 2015

Woda, czyli parę faktów o źródle życia

Bez niej nie byłoby mowy o jakimkolwiek życiu na Ziemi, planeta byłaby bez niej martwa, a może nawet przestała by istnieć. Równie ważna jest dla człowieka, jest źródłem jego egzystencji, zdrowia i jest jego największą częścią. Dlatego powinniśmy dbać o to, aby nam jej nie brakowało, pomimo tego, że czasem początki "zaprzyjaźniania się" z wodą nie są łatwe.
 
Ale warto - o czym spróbuje przekonać Was dziś i prawdopodobnie w paru innych postach w niedalekiej przyszłości.


PARĘ FAKTÓW:

  • Organizm człowieka składa się w ok. 70% z wody
  • Mózg człowieka składa się w ok. 75% z wody
  • Bez wody możemy przeżyć maksymalnie 7 dni
  • Do ciężkiego odwodnienia wystarczy utrata zaledwie 20% wody, co często kończy się śmiercią
  • Brak dostarczania wody często powoduje nadwagę, bóle głowy, osłabienie, zmęczenie, opuchnięcia, zaparcia, biegunki, zaburzenia pamięci, suchość skóry, suchość błony śluzowej, bóle brzucha, rozkojarzenie, złe samopoczucie itp.

 Organizm człowieka możemy porównać do jednej dużej maszyny, która w całości zespolona idealnie ze sobą współgra i pracuje. Wiadomo, że taka maszyna musi mieć dużo części, które odpowiadają za różne czynności np. wzrok czy przyjmowanie pokarmu.
 Żeby wszystko ze sobą współpracowało, maszyna musi mieć paliwo a jednocześnie spoiwo, które łączy wszystkie części, pozwala im pracować i dba o wszystkie procesy.
 
 Bez wody wszystko by popękało i zardzewiało, nie mówią już o żadnej pracy, ponieważ byłaby ona niemożliwa.

 Jednak nie można całkowicie porównywać organizmu z maszyną, ponieważ organizm żyje. Nie potrzebuje prądu, zasilania czy baterii, składa się całkowicie z żywych komórek.
 Spoiwo się nie zmienia, ale bardzo ważne jest, że z wody składa się aż 70% organizmu! Samo to mówi o tym, że woda jest niezbędna, aby człowiek był w stanie żyć, a jego organizm funkcjonować. Cała reszta, jak praca mózgu, serca, wydolność, różne zdolności, samopoczucie, siła i wszystko inne zależy od ilości wody jaką dostarczamy oraz jej rodzaju.


REGULARNE PICIE WODY:

 Na szczęście - woda jest łatwo dostępna dla każdego.
 Na nieszczęście - nie wszyscy zdają sobie sprawę jak jest dla nas ważna, nie doceniają jej i nie piją.

Trudne początki - dla osób, które nie piły nigdy wcześniej wody niegazowanej początki mogą być trudne. Nie jest łatwo się przestawić, ale jak już mówiłam wcześniej, na prawdę warto to zrobić.
Jest parę sposobów na to, aby zacząć ją pić. Chodzi tylko o sam początek, później trudno będzie sobie wyobrazić jak można nie pić wody.

Sposoby:
  • Popularna ostatnimi czasy aplikacja na telefon - jest ich dużo, każdy może wybrać taką, która najbardziej do niego przemawia. Informuje nas ile już wypiliśmy wody, przypomina o piciu, motywuje i przekonuje do picia. Jedna uwaga - niektóre aplikacje zawierają kalkulatory i wyliczają ile wody każdy indywidualnie powinien wypić - błąd. Sprawdzałam na sobie i na kilka sposobów parę aplikacji i żadna się nie sprawdziła, nie patrzcie na to. Aplikacje zaniżają zapotrzebowanie na wodę. O tym ile powinno się pić wody napiszę poniżej.
  • Coś dla smaku - na początku można do szklanki wody wycisnąć cytrynę, dodać listki mięty albo skórkę pomarańczy. Z czasem dodawać coraz mniej aż do czystej wody niegazowanej.
  • Zawsze pod ręką - trudno jest pamiętać o piciu wody, kiedy nie ma się jej przy sobie. Dobrze jest mieć zawsze butelkę wody, czy to w torebce, w aucie, na biurku, zawsze przy sobie i przed sobą. Kiedy jest w zasięgu wzroku - pamiętamy o niej i wiemy, że pasowałoby ją wypić.
  • Rano zanim zaczniesz myśleć - kiedy się obudzimy a mózg nie do końca zacznie pracować na pełnych obrotach możemy wypić szklankę wody nie zastanawiając się nad tym, co robimy
  • Wszelkie zaznaczanie i pisanie po butelkach dozwolone - możemy odmierzyć daną ilość na butelce i napisać przedział godzin, w których ją wypijemy
  • Ogranicz napoje gazowane i kawę - picie takich napoi skutkuje większym zapotrzebowaniem na wodę
  • Zacznij pić zielone herbaty, soki warzywne i owocowe (najlepiej robione samemu)
Zasady:
  • Wodę powinniśmy pić często i w małych ilościach (możemy 2 litry podzielić na 8 szklanek po 250ml - nie możemy natomiast wypić 2 litrów duszkiem.)
  • Dorosły człowiek nie może w ciągu godziny wypić 1l - 1,5l wody - chyba, że chce doprowadzić do bardzo poważnych zaburzeń w gospodarce elektrolitycznej organizmu
  • Na początek dobrze zacząć pić dziennie ok. 1-1,5l wody
  • Po etapie przyuczania się podwyższyć "metę" do 2-2,5l
  • Przy wzmożonej aktywności fizycznej lub umysłowej, przy chęci poprawienia wyglądu, funkcjonowania organizmu, zrzucenia nadwagi pijemy do 3l wody dziennie
  • Dobrze jest zaczynać dzień na czczo szklanką wody z cytryną, później pijemy wodę mineralną bez dodatków (chyba, że ktoś zaczyna, próbuje się przełamać - to tak jak pisałam wyżej, można dodawać smak wodzie)
  • Szklanka wody na ok. 20-30 min przed posiłkiem - zmniejsza apetyt i wzmaga uczucie pełności i sytości
  • Podczas upałów pijemy więcej wody
  • Im więcej składników mineralnych posiada woda - tym jest lepsza
  • Jeśli bierzemy jakieś leki - najlepiej jest je popijać całą szklanką wody niegazowanej mineralnej
  • Wysiłek fizyczny - wodę można pić przed, w trakcie i po, w małych ilościach - nie pijmy po wysiłku całego 1l naraz
  • Osoby pracujące przy bardzo wysokiej temperaturze oraz sportowcy - powinny wypijać nawet 4-5l dziennie
  • Choroby - powinno się pić jak najwięcej wody przy różnych chorobach m.in. przy biegunce, gorączce czy wymiotach

WODA I HISTORIA:

Woda pitna powinna nie tylko być zdatna do spożycia ale również powinna zawierać odpowiednią ilość soli mineralnych. Najlepsza jest woda mineralna niegazowana, która składa się z najmniej 1000g składników mineralnych - w których zawarte być może nawet do 70 minerałów.
 
Jeśli chodzi o historię...
- Oczywiście była podstawą diety w starożytności i w średniowieczu, ponadto była najważniejszym napojem dla ludzi pierwotnych.
- Grecy i Rzymianie preferowali wino bardziej niż wodę, która jednak była obecna zarówno w domostwach biedoty jak i u arystokracji.

KORZYŚCI:

  • prawidłowe funkcjonowanie organizmu
  • regulowanie ciepłoty ciała
  • nawilżanie wdychanego powietrza - umożliwia oddychanie
  • nawilżanie błony śluzowe i stawy
  • ochrona narządów
  • dzięki wodzie w żyłach krąży krew
  • dzięki wodzie zachodzi wiele procesów bardzo ważnych dla funkcjonowania całego organizmu
  • poprawa metabolizmu
  • usuwanie szkodliwych produktów przemiany materii oraz toksyn
  • umożliwienie procesów wchłaniania i trawienia
  • zrzucenie nadwagi
  • utrzymywanie równowagi ph
  • ochrona przed urazami
  • zmniejszanie napięcia mięśni
  • zapobieganie wszelkim bólom i dolegliwościom, często uśmierzanie bólu, np. bólu głowy
  • zapobieganie chorobom serca
  • zapobieganie chorobom nerek
  • ochrona przed nowotworami, głównie rak pęcherza oraz jelit
  • zapobieganie zaparciom
  • zastrzyk energii i zapału
  • poprawa koncentracji, procesów zapamiętywania oraz myślenia
  • orzeźwia
  • poprawa samopoczucia
  • poprawa wyglądu skóry, paznokci i włosów
  • poprawa wydolności umysłowej oraz kondycji fizycznej

KORZYŚCI KONKRETNYCH SKŁANIKÓW MINERALNYCH WODY:

Sód:
  • pomaga wchłaniać składniki odżywcze podczas trawienia
  • reguluje gospodarkę wodną
  • utrzymuje odpowiednie ciśnienie
Magnez:
  • wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego i odpornościowego
  • łagodzi napięcia i chroni przed stresem
  • wspomaga pracę szarych komórek
  • chroni przed nadciśnieniem, miażdżycą czy zawałem
  • chroni przed bolesnym skurczem mięśni
Wapń:
  • odpowiada za przemianę materii
  • jest niezbędny do budowy kości i zębów, chroni przed osteoporozą
  • uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi
  • wspomaga pracę serca
Wodorowęglany:
  • korzystnie wpływa na procesy trawienne
  • obniża poziom cukru we krwi i w moczu
  • neutralizuje kwasy żołądkowe i utrzymuje równowagę kwasową w żołądku
Woda to absolutna podstawa wszystkiego.
I choć się  w większej części z niej składamy, pijemy ją, pływamy w niej czy widzimy ją na co dzień - nie jesteśmy w stanie wiedzieć o niej wszystkiego.
Jest tak zbawienną i życiodajną substancją, że wiele osób uważa ją za dar, wręcz cud, którego nie sposób pojąć.
A skoro jest dostępna, nie droga a w dodatku tylko na wyciągnięcie ręki może warto po nią sięgnąć? Dla samego siebie, dla własnych korzyści, samopoczucia czy zdrowia?

Pozdrawiam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz