wtorek, 1 grudnia 2015

Ziemniak i o ziemniaku słów kilka

Ziemniak, podobnie jak pomidor należy do rośliny psiankowatych.
Jest to roślina licząca sobie już ponad tysiące lat z kolebką w Ameryce Południowej. Pierwotnie uprawiana przez Inków w Andach na zboczach gór. Już za czasów Inków uprawiane było ok. 250 gatunków ziemniaka.


EUROPA - historia

Koniec XVI wieku, kiedy to do Europy ziemniaki trafiły prosto z Peru.
Dopiero po około 200 latach ziemniaki zyskały na popularności jako żywność smaczna, pożywna, a co najważniejsza łatwa w przygotowaniu.

POLSKA - historia

Około 100 lat później Król Jan III Sobieski podarował je swej małżonce królowej Marysieńce z okazji zwycięstwa odsieczy Wiednia.

A DZIŚ ?

 Obecnie ziemniak jest bardzo popularny, uprawiany wręcz na masową skalę. Jeśli chodzi o produkcję zajmuje zaszczytne 4 miejsce, zaraz po kukurydzy, ryżu oraz pszenicy. Przy czym należy zaznaczyć, że Polska jest jednym z czołowych producentów ów roślin uprawnych w Europie.
 W 2010 miejscu zajęliśmy 7 miejsce na świecie jako producenci. Jeśli kogoś interesuje czołówka to kolejno pierwsze miejsce zajęły Chiny, drugie Indie.



 Jak wynika z samej historii, ziemniak uprawiany jest prawie na całym świecie.
Podstawowy składnik odżywczy, który się w tej roślinie zawiera to skrobia, ale nie tylko.
Ziemniak składa się również z aminokwasów i białek, natomiast w mniejszych ilościach już z cukrów rozpuszczalnych (tj. glukoza, fruktoza, sacharoza) i kwasów tłuszczowych.
Składniki mineralne: potas, fosfor, wapń, chlor, żelazo, jod, siarka.
Witaminy: C, PP, B1, B2 i B6, H, K.

Oczywiście zawartości różnią się zależnie od gatunku i wielu innych czynników, ale na co wskazują powyższe dane składników odżywczych?

Pierwsza dobra wiadomość: Ziemniaki mają mało kalorii, a dużo witamin, błonnika, minerałów i białka! Najwięcej witaminy C znajdziemy w młodych sadzonkach.

Druga dobra wiadomość: Częste jedzenie ziemniaków pozwala na uzupełnienie niemal wszystkich niedoborów substancji mineralnych w organizmie!

Dla kogo gotowane ziemniaki ? Polecane są osobom powracającym do zdrowia i cierpiącym na dolegliwości chorób układu pokarmowego, a nawet niemowlętom!

Dzięki wysokiej zawartości błonnika sprzyjają procesom trawiennym, pomagają na zaparcia, biegunki, a nawet usuwaniu cholesterolu z organizmu.

Dla kogo sok z surowych ziemniaków? Tak, istnieje coś takiego ;)
Jest to naturalny sposób na leczenie wrzodów żołądka, nadciśnienia oraz artretyzmu. Warunkiem jest picie systematyczne.

Ziemniaki są tuczące - PRAWDA czy MIT ?

Stanowczy mit! Oczywiście są idealnym narzędziem zbrodni do sięgnięcia po przeróżne sosy, mięsa i polewy, które miałyby ziemniakom towarzyszyć na talerzu, jednak ziemniaki same w sobie nie są warzywami, przez które można dużo przytyć.
Po odpowiednim przygotowaniu 100g tej roślinki ma około 80 kcal.


Omińmy już sam wartościowy skład, korzyści funkcjonalne i zdrowotne ziemniaków.
Kolejną rzeczą, której nie sposób nie zauważyć to sam smak...
Ziemniak to roślina o bardzo wielu gatunkach, różni się smakiem, kształtem, barwą. A bulwę jednego gatunku można przygotować na wiele różnych sposobów.
Ziemniaki można gotować, piec, smażyć, dusić, można z nich zrobić frytki, puree, placki, musakę i wiele wiele innych. Co ważniejsze, nie jest to trudne!

Zatem jest to świetne rozwiązanie na tanie, szybkie i łatwe gotowanie, które z głową pozwoli dostarczyć organizmowi energii, pożytecznych wartości odżywczych, jak i zdrowotnych.

Mniam! :)

1 komentarz:

  1. bardzo ciekawe i mądre rzeczy piszesz

    OdpowiedzUsuń