wtorek, 26 stycznia 2016

Codzienny a niezwykły owoc - właściwości banana

 Gości w większości polskich oraz zagranicznych domów, jako że jest jednym z najpopularniejszych owoców. Najczęściej sięgają po banany dzieci oraz osoby, które w danym momencie wykonują bądź mają jeszcze wykonać jakąś pracę fizyczną bądź psychiczną, która wymaga wzmocnienia.
 I bardzo dobrze, ale banany mają więcej właściwości prozdrowotnych, o których można nie wiedzieć.


HISTORIA:

  • Pierwsze wzmianki - 6 w. p.n.e.
  • Kolebka - Azja Południowo-Wschodnia
  • Pierwsze uprawy - Indie, Chiny, wyspy leżące nad oceanami w strefach tropikalnych
  • Ameryka Północna oraz Europa - od wieku XIX

BANAN:


 Należy do rodziny bananowatych, jak sama nazwa wskazuje. Pochodzenia nazwy można doszukiwać się w języku arabskim, w którym "banan" oznacza "palec". Jest to owoc dostępny w każdej porze roku, a gatunków uprawianych posiada około dwudziestu.



SKŁAD:
  • Witaminy: C, B1, B2, B6, B12, E, A, D
  • Minerały: potas, wapń, fosfor, miedź, cynk, magnez, fluor, sód, mangan, żelazo, jod, selen
  • Błonnik
  • Przeciwutleniacze i prebiotyki
  • 100g = ok. 100kcal

KORZYŚCI:
  • Sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu
  • Zapobiega nadciśnieniu, obniża ciśnienie krwi
  • Zapobiega i zmniejsza ryzyko chorób serca
  • Zmniejsza ryzyko zawału
  • Oczyszcza przewód pokarmowy z toksyn i jest lekkostrawny
  • Pobudza perystaltykę jelit
  • Reguluje równowagę kwasowo-zasadową płynów ustrojowych
  • Wspomaga pracę mózgu, wysiłek intelektualny oraz koncentrację
  • Reguluje system nerwowy
  • Pomaga w walce ze stresem
  • Korzystnie wpływa na wzrok
  • Zmniejsza ryzyko pojawienia się udaru
  • Chroni przed zachorowaniem na raka nerek i jelita grubego
  • Chroni przed wirusem HIV
  • Regeneruje i wzmacnia błonę śluzową żołądka
  • Wspomaga układ immunologiczny
  • Pomaga w leczeniu wrzodów
  • Pomaga przy dolegliwościach tj. niestrawność czy wzdęcia
  • Nie całkiem dojrzałe - na biegunki
  • Dojrzałe - na zaparcia
  • Korzystnie wpływa na przemianę materii
  • Wzmacnia mięśnie, kości i zęby
  • Pomaga w chorobach depresyjnych
  • Łagodzi miesiączkę oraz skurcze
  • Łagodzi objawy i dolegliwości występujące przed miesiączką
  • Szybko dostarcza energii
  • Zmniejsza apetyt
  • Poprawia samopoczucie
  • Korzystnie wpływa na stan skóry i włosów
  • Pomaga przy bezsenności
  • Przyspiesza leczenie oparzeń, ran


DLA KOGO?

 Banany zalecane są cierpiącym na dolegliwości żołądkowo-jelitowe, choroby nerek, wrzody i chorym na nadciśnienie, artretyzm, choroby serca itp. Polecane osobom zestresowanym, znerwicowanym ze skłonnościami do chorób depresyjnych.  Jak najbardziej dla dzieci i kobiet w ciąży bez przeciwskazań np. cukrzycowych.
 
 Ograniczyć bądź wykluczyć owoce z diety muszą cukrzycy, osoby odchudzające się.

KUPOWANIE:

 Powinno się kupować banany dojrzałe, bez przegniłych i przebarwionych skórek, bez zmarszczeń i pęknięć skórki. Brązowe plamki na skórce banana nie świadczą o tym, że banana jest zepsuty bądź nie zdatny do spożycia - wręcz przeciwnie.
 Jeśli mamy dojrzałe banany już w domu, najlepiej ułożyć je w taki sposób aby kiście się nie stykały.

W KUCHNI:

 Najpopularniejszą formą spożywania bananów to jedzenie na surowo. W formie przekąski czy nawet zamiast drugiego śniadania - świetnie działa na koncentrację i duuży przypływ energii.
Na surowo również można go wykorzystać do sałatek owocowych, do deserów, do lodów, jako dodatek do ciasta i innych. Oczywiście można z nim również eksperymentować robiąc soki, smoothies, desery, ciasta, można go piec, suszyć, smażyć czy nawet wędzić.


 
 Banany to jedne z najstarszych owoców na świecie oraz najpopularniejszych. Są nie tylko bardzo smaczne, wystarczają na zaspokojenie głodu i różnych zapotrzebować organizmu na składniki odżywcze, ale również podnoszą poziom energii, pomagają w różnych wyzwaniach zawodowych, wysiłku umysłowego i intelektualnego i innych.
 
Jeśli chodzi o zdrowie, również wykazują się właściwościami korzystnymi dla naszego zdrowia, chronią nas przed wieloma chorobami i dolegliwościami, niektóre z nich pomagają nam zwalczyć, a inne przetrzymać.
Jeśli tylko nie dolega nam cukrzyca ani otyłość - warto włączyć je do swojej diety :)
 

Macie jakieś ulubione przepisy bądź sposoby na banany ?

POZDRAWIAM :)

2 komentarze: