środa, 17 lutego 2016

Borówka amerykańska - lepsza od jagód? Właściwości borówek

Nie wiem jak jest u innych osób, ale osobiście jestem uzależniona od borówek amerykańskich. To jest niestety, lub stety jeden z większych moich nałogów. Nie wyobrażam sobie lata bez borówek, a i poza sezonem jestem skłonna skusić się na te jagody (ba, mogę je jeść codziennie.)
Jako, że zapewniają dłuższą młodość, zapobiegają nowotworom, obniżają ciśnienie oraz cholesterol - warto po nie sięgnąć nawet jeśli nie jest się od nich uzależnionym ;)


BORÓWKA AMERYKAŃSKA:
  • Jest krewną jagody czarnej
  • Pochodzenie - Ameryka Południowa
  • Powstanie - Indianie wierzyli, że "błękitny" krzew zesłał im z nieba Wielki Duch
  • Dawne wierzenia - zakładały, że borówka ma magiczną moc
  • Uprawa - obecnie uprawia się ją w wielu krajach, przy czym bardzo duże plantacje znajdują się u nas w Polsce, skąd są eksportowane do wielu sąsiednich krajów
  • Domowa uprawa - borówka amerykańska stała się bardzo popularna jeśli chodzi o uprawę ogródkową, coraz więcej osób sadzi sobie przed domem "błękitny" krzak
  • Roślina - wieloletnia, należąca do rodziny wrzosowatych

UWAGI:

Należy zwracać uwagę na higienę i bardzo dokładnie myć wszystkie jagody, w tym borówki amerykańskie. Nie mycie rąk lub jagód może skutkować zarażeniem się różnego rodzaju pasożytami, co wcale nie jest takie trudne.


SKŁAD:
  • antyoksydanty - najwyższa aktywność antyoksydantów ze wszystkich innych owoców, a co za tym idzie najmocniejsze działanie ochronne przeciw pojawieniu się nowotworów
  • fitoestrogen (hormon roślinny) - odpowiada za blokowanie enzymów, powodujących powstawanie nowotworów zależnych od hormonów, np. rak wątroby, rak piersi itp.
  • kwas foliowy - chroni przed rakiem macicy
  • kwas egalowy - walczy z rozwojem nowotworów dróg oddechowych tj.; rak krtani, płuc czy przełyku
  • antocyjany - chronią i regenerują oczy
  • minerały: cynk, selen, miedź, mangan, potas, fosfor, żelazo
  • witaminy: C, A, PP, grupy B, E
  • błonnik
Jak widać jedząc borówki - jemy samo zdrowie!
A jeśli o zdrowie chodzi to zobaczmy większość (wszystkich z pewnością nikt nie jest w stanie wymienić) korzyści zdrowotnych i prozdrowotnych wynikających z dołączenia tych jagód do naszej diety.

KORZYŚCI:

Nowotwory
  • Mają najsilniejsze przeciwdziałanie powstawaniu nowotworów!
  • Odznaczają się największym antynowotworowym działaniem
  • Chronią, hamują, blokują oraz zwalczają komórki nowotworowe!
  • Zapobiegają chorobom nowotworowym
  • Usuwają nadmiar wolnych rodników z organizmu
Serce i krew
  • Obniżają poziom cholesterolu
  • Zapobiegają chorobom krążenia
  • Poprawiają i wspomagają układ krążenia
  • Zapobiegają chorobom serca
  • Wzmacniają naczynia krwionośne
  • Zapobiegają zapaleniu żył, niewydolności żylnej a nawet zatorom
Mózg

  • Korzystnie wpływają na pracę mózgu
  • Wspomagają i poprawiają pamięć oraz koncentrację
  • Spowalniają proces starzenia się mózgu
  • Oczyszczają mózg z substancji toksycznych
  • Zapobiegają i chronią przed chorobami Parkinsona
Wzrok
  • Poprawiają i regenerują wzrok
  • Poprawiają umiejętność widzenia w ciemności
  • Chronią przed jaskrą i kataraktą
  • Korzystnie wpływają na naczynia włosowate oczu
  • Wspomagają leczenie zaćmy oraz zwyrodnienie plamki żółtej
Układ nerwowy i moczowy
  • Chronią układ nerwowy
  • Chronią przed stresem i łagodzą jego skutki
  • Przyspieszają regenerację komórek nerwowych
  • Zapobiegają infekcjom bakteryjnym układu moczowego
  • Chronią przed zakażeniem pałeczką okrężnicy
Wątroba i układ pokarmowy
  • Chronią wątrobę przed uszkodzeniami
  • Łagodzą stany zapalne i chorobowe wątroby
  • Hamują replikację wirusa zapalenia wątroby typu C - przeciwdziałają i chronią przed marskością wątroby
  • Chronią komórki wątroby
  • Hamują replikację wirusa HCV
  • Działają przeciwbiegunkowo
  • Likwidują bakterie E. coli
  • Usuwają szkodliwe produkty przemiany materii
  • Leczą zatrucia pokarmowe i dolegliwości żołądkowo-jelitowe
Inne:
  • Spowalniają procesy starzenia się
  • Dodają energii i witalności
  • Wzmacniają odporność na infekcje

ZALETY I WSKAZANIA:

Właściwościami zdrowotnymi i prozdrowotnymi przewyższają wiele owoców, a nawet warzyw. Biorąc pod uwagę to, że nie szkodzą - nie są wysokokaloryczne, nie zawierają dużej ilości cukrów ani tłuszczów - a posiadają w sobie tyle bezcennych składników, grzechem byłoby nie korzystać i nie brać dla siebie od natury więcej i więcej.
 
Szczególnie zalecane osobą pracującym za kierownicą - czy to samochodu, czy samolotu - przed monitorem, telewizorem i innymi rzeczami pogarszającymi wzrok lub w pracy wymagającej wzroku doskonałego. Osobom cierpiącym na choroby wymienione powyżej, osobom odchudzającym się, podatnym na infekcje itp.
 
Ale jeśli nie mamy przeciwskazań np. w formie uczulenia to wszyscy powinniśmy je jeść. Choć może nie nałogowo jak to jest u mnie ;)



JAK JEŚĆ:

Najlepiej na surowo ale nie oznacza to, że trzeba się ograniczyć do miseczki borówek i tylko w ten sposób je zajadać. Możliwości jest bardzo dużo.
  • Surowe borówki można dodać do owsianki,
  • do jogurtu,
  • zblendować lub zmiksować do koktajlu,
  • dodać do sałatki owocowej,
  • do naleśników,
  • do słodkich wersji kanapek
  • i inne.
Oczywiście jagody można wykorzystać do deserów pieczonych i innych, do ciast, muffinek itp. ale dobrze jest pamiętać, że wówczas borówka traci na wartości.
Jeśli nie możemy się oprzeć borówkom poza sezonem - jak ja - można borówki zamrozić i jeść zaraz po odmrożeniu.
O czym przede wszystkim należy pamiętać ? O higienie. Wspominałam już o tym wcześniej, jednak jest to niezmiernie ważne, myjmy owoce przed spożyciem!

A jak jest z Wami? Lubicie borówki, jest tu może jakaś pokrewna uzależniona dusza? :D

POZDRAWIAM :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz