poniedziałek, 22 lutego 2016

Właściwości jabłek, symbolika i wpływ - czy jabłka są zdrowe i odchudzają ?

Jabłka należą do najpopularniejszej grupy owoców. Chyba nie ma osoby, która by nigdy jabłka nie zjadła bądź np. nie widziała :) Ale czy są one zdrowe? Jaki wpływ mają na odchudzanie, na zaparcia i przeróżne choroby? Czy sięgając po jabłko wiesz po co tak na prawdę sięgasz? Zaraz się przekonamy :)


HISTORIA:
  • Nie trudno jest znaleźć czas i miejsce, kiedy owoce powstały biorąc pod uwagę wiarę chrześcijańską, w której to Ewa skusiła Adama właśnie do tego soczystego, zakazanego jabłka
  • Historycznie przyjmuje się Chiny jako kolebkę jabłek
  • Mitologia grecka
Bogini ziemi Gaja stworzyła pierwszą jabłoń, której owoce miały dawać nieśmiertelność. Były zarówno symbolem bogini miłości, Afrodyty, jak również bogini małżeństw, Hery. Niezwykły nektar o zdrowotnych właściwościach właśnie z ów owoców nazywano ambrozją.
  • Mitologia rzymska
Jabłka uznawane były za symbol wiecznego życia oraz zaświatów. Dawały życie, zdrowie i młodość. Należały symbolicznie do bogini Pomony oraz do Wenus, bogini miłości i pożądania (jabłka o czerwonej skórce.)
  • Mitologia celtycka
Avalon - nazwa nadana światu pozagrobowemu przez Celtów, która oznacza "Wyspę Jabłek". Jabłka również i w tym przypadku dawały życie oraz młodość, czasem nawet ratowały życie bohaterów.
  • Mitologia nordycka
Jabłka o złotej skórce zapewniały oczywiście młodość i dawały życie - symbolika pokrywa się z innymi mitologiami.
  • Symbolika chrześcijańska i europejska
Jabłka symbolizują płodność, pogańskie pożądanie, jak i pokusę. Jest symbolem zła, zdrady oraz grzechu.
Jednakże są również symbolem władzy królewskiej, najwyższego bogactwa oraz potomstwa.


JABŁKA:

To jadalne owoce jabłoni o okrągłym, owalnym kształcie. Mogą być spożywane zarówno na surowo, jak i po gotowaniu, pieczeniu, smażeniu, tłoczeniu, grillowaniu itp. Jadalny jest soczysty miąższ jabłka oraz skórka.
Jabłonie należą do rodziny różowatych i są jedną z najbardziej popularnych roślin do uprawy. Odmian jest niewyobrażalnie dużo, około 10 tysięcy - jeśli nie więcej.
Bardzo dobrą informacją wynikająco również z popularności owoców jest to, że są dostępne przez calutki rok.

SKŁAD:
  • 100g = ok. 35-70kcal
  • pektyny
  • witaminy C, P, grupy B, A, E, K
  • minerały: potas, cynk, żelazo, magnez, miedź, sód, krzem
  • błonnik
  • flawonoidy
  • glukoza i fruktoza
  • kwasy organiczne: jabłkowy, bursztynowy, chinowy oraz cytrynowy

KORZYŚCI:

organizm i anemia
  • oczyszczają i detoksykują organizm
  • neutralizują toksyczne substancje
  • wzmacniają układ odpornościowy
  • chronią przed infekcjami i przeziębieniami
  • wspomagają leczenie infekcji, gryp i przeziębień
  • odkwaszają organizm
  • poprawiają naszą formę
  • zapobiegają anemii
odchudzanie i układ trawienny
  • hamują apetyt i są sycące
  • są niskokaloryczne
  • wspomagają odchudzanie
  • regulują perystaltykę jelit
  • wspomagają pracę jelit
  • "wymiatają" resztki pokarmu
  • usprawniają procesy trawienne
  • w zbyt dużych ilościach powodują bóle brzucha oraz wzdęcia! (po 3 dniowym odstawieniu jabłek objawy powinny zniknąć)
  • przeciwdziałają zaparciom
serce
  • wspomagają pracę serca i chronią przed chorobami
  • bronią przed miażdżycą
  • chronią przed zawałami
  • pochłaniają i usuwają cholesterol
  • neutralizują kwasy tłuszczowe
  • hamują i chronią przed zakrzepicą
  • obniżają poziom złego cholesterolu we krwi
  • chronią naczynia krwionośne przed zapaleniami
  • korzystnie wpływają na regenerację ścian naczyń krwionośnych
układ nerwowy i nowotwory
  • wzmacniają układ nerwowy
  • neutralizują stres
  • chronią przed nowotworami, głównie wątroby i jelita grubego
  • chronią przed chorobą Alzheimera oraz Parkinsona
inne
  • wzmacniają mięśnie
  • wspomagają pracę wątroby
  • działają moczopędnie (zmniejszają obrzęki)
  • pomagają na bóle stawów
  • hamują procesy starzenia się
  • poprawiają urodę

CO I JAK?

Najlepszej jakości, a co za tym idzie, o najbogatszym składzie, owoce są dostępne na jesień i zimę.
Dziennie zaleca się zjeść max 2 jabłka, taka porcja wystarczy aby zmniejszyć poziom złego cholesterolu oraz cieszyć się korzystnym wpływem owoców na zdrowie. Większa ilość kłóci się z dziennym zapotrzebowaniem na owoce.
 
Jabłka oddychają przez skórkę, dlatego też nie należy przechowywać ich w lodówce. Natomiast w kuchni, gdzieś na wierzchu jak najbardziej. Czytałam gdzieś, że jeśli ułożymy je ogonkami na dół - mogą wytrzymać bardzo długo.
Jeśli chodzi o jabłka, ja ostatnio nie mogę się powstrzymać przed wyciskaniem z nich soków. Są przepyszne!

Macie jakieś ulubione potrawy z jabłkami? :) Jakaś ulubiona odmiana? :)

POZDRAWIAM :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz