poniedziałek, 14 marca 2016

Migdały - właściwości odżywcze i wpływ migdałów na zdrowie

Migdały należą do tych lubianych i popularnych orzechów, po które nawet często sięgamy. Mówi się, że królują wśród pozostałych orzechów. Oprócz łatwej i szybkiej przekąski, dodatkowo czerpiemy z nich wartości prozdrowotne! W dodatku są na tyle uniwersalne, że w kuchni mogą się przydać do bardzo wielu potraw i napoi :)


MIGDAŁY:
  • Pochodzą z Azji
  • Są jadalne na surowo
  • To nasiona migdałowca zwyczajnego
  • Są jadalne (słodkie) i trujące (gorzkie)
  • Należą do rodziny pestkowców
  • Hiszpania jest największym producentem migdałów
OBIERANIE MIGDAŁÓW:

Jak obrać migdały? Okazuje się, że nie powinno się w celu obrania polewać migdałów wrzącą wodą, ponieważ w ten sposób orzechy nie tylko tracą olbrzymią ilość niezwykłych składników odżywczych, ale również zdrowe kwasy tłuszczowe zawarte w migdałach pod wpływem wysokiej temperatury przekształcają się w szkodliwe tłuszcze trans.

Pierwsze moczymy migdały w zimnej wodzie - niech potrwa to całą dobę (po 12 godzinach można zmienić wodę.)
Następnie... obieramy. Niestety jest trudniej bez użycia wrzątku, ale w ten sposób nasze migdały są w stanie dać nam to, co mają w sobie najlepsze :)


SKŁAD:
  • 100g = ok. 580kcal (1 migdał to ok. 8-10kcal)
  • witaminy: E, B1, B2, B3, B6, kwas foliowy
  • białko
  • minerały: magnez, miedź, wapń, potas, żelazo, fosfor, cynk
  • błonnik
  • niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe
  • karotenoidy i flawonoidy
KORZYŚCI:

serce i mózg
  • obniżają poziom złego cholesterolu (obniżają LDL, podwyższają HDL)
  • chronią przed miażdżycą i zawałami
  • zmniejszają ryzyko choroby wieńcowej serca
  • korzystnie wpływają na układ sercowo-naczyniowy
  • zapobiegają i pomagają w nadciśnieniu
  • chronią przed udarem mózgu
  • poprawiają pamięć i koncentrację
  • wspierają pracę układu nerwowego
  • niwelują stres i łagodzą jego objawy
  • działają przeciwdepresyjnie
  • obniżają ryzyko choroby Alzheimera
  • wspomagają pracę mózgu
układ pokarmowy i nowotwory

  • działają alkalizująco (są dobre na objawy zakwaszenia)
  • wspomagają pracę jelit
  • nawilżają jelita
  • chronią przed nowotworami
ciąża, odporność, układ oddechowy i moczowy
  • niwelują zgagę
  • wpływają korzystnie na laktację
  • łagodzą nudności
  • wzmacniają odporność
  • chronią przed przeziębieniami i infekcjami
  • działają przeciwzapalnie
  • łagodzą kaszel, chrypkę itp.
  • pomagają przy kamieniach nerkowych
  • pomagają przy chorobach dróg żółciowych
odchudzanie, cukrzyca i inne
  • regulują przemianę materii
  • przy odpowiedniej porcji (tylko garść) wspomagają odchudzanie
  • zapobiegają odkładaniu się tłuszczów
  • sycą
  • zapobiegają cukrzycy poprzez regulację poziomu glikemii we krwi
  • mają niski indeks glikemiczny
  • opóźniają procesy starzenia się
  • opóźniają pojawienie się zmarszczek
  • uelastyczniają skórę i bronią przed powstawaniem rozstępów
  • korzystnie wpływają zarówno na skórę, jak i na mocne włosy i paznokcie
  • zwalczają wolne rodniki
  • budują mocne zęby i kości

JAK KUPIĆ MIGDAŁY?

Migdały najlepiej jest kupować w opakowaniach, gdzie mamy podaną informację o dacie ważności.
Niestety przy kupnie na wadze takiej informacji nie dostajemy - przeważnie.
Migdały oczywiście powinny być wolne od pleśni i od stęchłego zapachu.
Jeśli już kupimy migdały to czas na przesypanie ich do pojemniczka z zamknięciem i taki pojemniczek możemy schować do szafki lub do lodówki.

KIEDY I JAK JEŚĆ?

Niestety, podjadanie orzechów wieczorem przed tv odpada. Najlepszą porą na orzechy jest pierwsza połowa dnia, podobnie jak owoce. Wtedy mamy szansę je spalić i przetrawić.
A jeść można na wszelakie sposoby, można migdały dodawać do owsianki, płatków śniadaniowych, deserów, koktajli, sałatek itp.
Jeśli poddajemy migdały wysokiej temperaturze czy przy smażeniu, pieczeniu i innych, nawet na krótki okres czasu - tracimy ich wartościowe składniki odżywcze.

A Wy? Lubicie podjadać czy macie specjalne, ulubione przepisy z migdałami? :)

POZDRAWIAM :)

6 komentarzy:

  1. dużo cennych informacji w jednym miejscu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy artykuł, przeczytałam cały:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam, o każdej porze dnia, choć może powinnam zastosować się do Twojego zalecenia i jeść je raczej rano :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. uwielbiam migdały do omletów, wszystkie orzechy starte i posypane na jogurt z domową granola :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo nie wpadłabym na dodanie migdałów do omleta :) mówisz, że dobre? :)

      Usuń
  5. Ich spożywanie jest naprawdę fantastyczne w kwestii poprawy stanu cery oraz włosów.W dodatku pyszne:)

    OdpowiedzUsuń