środa, 23 marca 2016

Niedoceniane właściwości lecznicze i odżywcze szpinaku

Szpinak... Na pewno nie tylko mi kojarzył się ze złymi momentami w dzieciństwie; czy to obrzydliwa, zielona papka w przedszkolu, którą na siłę wmuszali, czy wstrętny zapach i smak, o którym lepiej zapomnieć. Takie są moje wspomnienia i podejrzewam, że gdybym przez przypadek kiedyś nie zjadła pysznej sałatki ze szpinakiem, kurczakiem i innymi składnikami (nie wiedząc co to za liście), pewnie bym do niego nigdy nie wróciła. Obecnie uwielbiam soki ze szpinaku i innych zielonych cudów. Warto jednak się do niego przekonać i wypróbować w innych wersjach, nie tylko ze względu na korzyści dla zdrowia - ale również ze względu na smak! Dajcie szpinakowi szanse, na prawdę potrafi zaskoczyć! :)


HISTORIA:
  • Pochodzenie - środkowo-zachodnia Azja
  • Europa - zawdzięcza ją Persom, którzy przywieźli ją około XIV wieku
  • Popularność jako roślina lecznicza zyskał w czasach średniowiecza
  • Stosowano go jako napój przyspieszający powrót chorych do zdrowia

SZPINAK:

Należy do rodziny szarłatowatych, w której najpopularniejszym gatunkiem jest szpinak warzywny.
Wina złych wspomnień z dzieciństwa, złego smaku, zapachu i efektu wizualnego - leży całkowicie po stronie nieumiejętnego, złego przygotowania szpinaku, a nie po stronie samej roślinki.
Dziś na szczęście wiemy, że możemy szpinak przyrządzić na wiele sposobów, a w każdym z nich będzie smakował przepysznie.



SKŁAD:
  • 100g = ok. 15-20kcal
  • witaminy: K, z grupy B, E, C
  • minerały: żelazo (100g = ok. 2,8mg), magnez, potas, wapń, jod
  • antyoksydanty, przeciwutleniacze, flawonoidy
  • chlorofil
  • szczawiany

KORZYŚCI:

serce i układ nerwowy, mózg
  • reguluje i wpływa korzystnie na pracę serca
  • chroni przed miażdżycą
  • obniża ciśnienie
  • zmniejsza ryzyko zawału i wylewu
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • wpływa korzystnie na układ nerwowy
  • łagodzi ból głowy
  • niweluje zawroty głowy
  • uspokaja i łagodzi objawy stresu
  • obniża podatność na stres
  • zapobiega wadom i dysfunkcjom układu nerwowego płodu
  • poprawia pamięć i koncentrację
  • chroni przed chorobą Alzheimera
nowotwory i odporność
  • chroni i wspomaga w walce z nowotworami
  • najlepiej działa na raka wątroby, szyjki macicy, prostaty, piersi, pęcherza moczowego oraz okrężnicy
  • zwiększa odporność
  • pomaga w walce z infekcjami
  • niweluje zmęczenie organizmu
  • regeneruje
odchudzanie, układ pokarmowy i uroda
  • jest niskokaloryczny
  • przyspiesza metabolizm
  • jak najbardziej polecany jest osobom z nadwagą
  • obniża poziom cukru we krwi
  • poprawia trawienie
  • leczy zaparcia
  • pomaga przy stanach zapalnych układu pokarmowego
  • opóźnia procesy starzenia się
  • wpływa korzystnie na skórę i włosy
  • poprawia ukrwienie skóry i włosów
  • pomaga w przypadku opryszczki, łuszczycy jako okład
oczy i inne
  • korzystnie wpływa na nasze oczy
  • zapobiega degeneracji plamki żółtej
  • hamuje proces powstawania zaćmy
  • pomaga w przypadkach zwyrodnień siatkówki
  • pomaga w anemii
  • chroni przed chorobą Parkinsona
  • pomaga leczyć choroby trzustki

PRZECIWSKAZANIA:

Niestety nie jest zalecany dla wszystkich i we wszelkich ilościach. W składzie znajdziemy kwas szczawiowy, który między innymi może przyczynić się do powstania kamieni nerkowych, ponadto odwapnia organizm.
Powinny uważać na niego osoby skłonne do kamicy nerkowej, osoby borykające się z artretyzmem, osteoporozą oraz reumatyzmem, zapaleniem stawów itp.

JAK PRZYRZĄDZIĆ SZPINAK?

Jeśli mamy taką możliwość, najlepiej szpinak uprawiać w swoim ogródku i czerpać z tej nieprzetworzonej, nie przesączonej pestycydami rośliny jak najwięcej.
Wiadome, że musi być świeży.



SOKI - po pierwsze możemy wycisnąć z liści szpinaku sok i połączyć go z ulubionymi owocami lub warzywami.
SAŁATKI - rewelacyjnie sprawdza się w sałatkach z warzywami, serem, owocami i innymi
FARSZ - naleśniki, krokiety, pierogi ze szpinakiem to dania, które koniecznie musisz spróbować, jeśli jeszcze ich nie znasz
Ze szpinakiem możemy zrobić na prawdę wiele, oprócz wyżej wymienionych pomysłów możemy zrobić ze szpinaku pasty do kanapek, do makaronów, sosy, dodatek do mięs i inne.

Jak umyć szpinak?
Usuwamy łodyżki i wkładamy szpinak do miseczki, talerzyka bądź kubka z zimną wodą, mieszamy delikatnie i odsączamy wodę. Do wody dodatkowo możemy dodać parę kropelek octu jabłkowego w celu dokładniejszego oczyszczenia

Macie jakieś ulubione potrawy ze szpinakiem? Czy jeszcze się do niego nie przekonaliście? :)

POZDRAWIAM :)

7 komentarzy:

  1. Najbardziej lubię jajecznicę ze szpinakiem, tarty w połączeniu z fetą, no i zielone koktajle :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo fajnie, jajecznicy ze szpinakiem jeszcze nie próbowałam :)

      Usuń
  2. Ja musiałam dojrzeć do szpinaku :D Teraz go uwielbiam :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Dopóki sama nie spróbowałam, wierzyłam w różne opowieści na temat szpinaku, że nie dobry, gorzki itp. Myślałam wtedy, że skoro wszyscy tak mówią, to pewnie mają rację, ale kiedy spróbowałam potrawy z dobrze przygotowanym szpinakiem nie mogłam uwierzyć, że ludziom on nie smakuje. Teraz bardzo lubię wykorzystywać go w mojej kuchni i bardzo lubię naleśniki ze szpinakiem, makaron ze szpinakiem i pomidorami i w ogóle każde jego apetyczne przyrządzenie :)
    Bardzo ciekawy i wyczerpujący temat artykuł :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Szpinak zawsze kojarzył mi się z zieloną papką z kreskówek, której nikt nie lubi. Przez to spróbowałam go dopiero na studiach i okazało się, że go uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  5. ja równiez musiałam się przekonać do szpinaku z wiekiem :) obecnie przygotowuję go na wiele sposobów, dzis np. jadłam z pieczoną rybką :) fajny jest nawet jako farsz do pizzy :)

    OdpowiedzUsuń