środa, 16 marca 2016

Właściwości śliwek - czyli na co wpływa śliwka?

Przyjęło się, że śliwki dobre są na zaparcia, co jest oczywiście prawdą, jednak śliwki kryją w sobie o wiele więcej. Już od czasów starożytności doceniano bogactwo właściwości odżywczych i zdrowotnych śliwek, czyniąc je również niezbędnym składnikiem codziennej diety osób dbających o zdrowy tryb życia. Oprócz różnorodnych gatunków i smaków, działają przeciwnowotworowo i przeciwmiażdżycowo, poprawiają urodę, regulują trawienie, wpływają na nasze dobre samopoczucie - a to jeszcze nie wszystko! :)


HISTORIA:
  • Kolebka - Bliski Wschód
  • Znana za czasów starożytności - u Egipcjan, Rzymian, Greków, Etrusków i innych
  • Ulubienica Rzymian - około II. roku n.e., kiedy to "przybyła" do Włoch
  • Europa - do Europy dotarła z Włoch
  • Największe uprawy - Azja, Europa, Ameryka Środkowa i Północna
  • Główni importerzy - Włochy, Francja, Węgry, Rumunia, Turcja, Hiszpania, Polska
ŚLIWKA:

To owoc śliwy, a jej rodzajów i gatunków jest bardzo dużo. Najpopularniejsze śliwki to: węgierka, mirabelka, śliwka japońska i renkloda.
Możemy cieszyć się nie tylko świeżymi owocami, ale również śliwkami suszonymi.
Śliwka była również przedmiotem wielu badań naukowców, które potwierdzają bardzo duży wpływ na zdrowie i jej właściwości lecznicze.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 45kcal (śliwki suszone z pestką ok. 265kcal)
  • witaminy: A, z grupy B, C, E, K
  • minerały: potas, żelazo, wapń, magnez
  • błonnik
  • polifenole
KORZYŚCI:

nowotwory i serce
  • działają przeciwnowotworowo
  • zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu
  • chronią przed rakiem jelita grubego
  • pomagają w walce z rakiem
  • działają przeciwmiażdżycowo
  • zapobiegają chorobom układu krążenia
  • korzystnie wpływają na serce
  • regulują ciśnienie krwi
  • pomagają przy zwapnieniu tętnic
  • obniżają cholesterol
układ pokarmowy, odchudzanie i kości

  • leczą zaparcia
  • poprawiają perystaltykę jelit
  • regulują przemianę materii
  • pobudzają apetyt
  • nawilżają jelita
  • pomagają przy chorobach układu pokarmowego
  • sycą
  • sprzyjają odchudzaniu się
  • korzystnie wpływają na kości
  • zmniejszają ryzyko złamań
  • chronią przed osteoporozą
układ nerwowy i uroda
  • korzystnie wpływają na układ nerwowy
  • niwelują stres
  • poprawiają samopoczucie
  • zwlaczają przewrażliwienie, bezsenność i nerwowość
  • hamują procesy starzenia się
  • opóźniają pojawienie się zmarszczek
  • hamują procesy siwienia i wypadanie włosów
  • korzystnie wpływają na skórę
inne
  • zwalczają wolne rodniki
  • pomagają leczyć schorzenia prostaty
  • wspomagają pracę tarczycy
  • korzystnie wpływają na kobiety w czasie menopauzy
  • zwiększają odporność

PRZECIWSKAZANIA:

Niestety nie zawsze i nie wszyscy, i nie w dowolnych ilościach możemy sobie na śliwki pozwolić.
Nie powinniśmy jeść śliwek za dużo, najlepiej kilka dziennie - w przeciwnym razie mogą wystąpić wzdęcia, przeczyszczenie itp.
Osoby chore na cukrzyce również powinny uważać na te owoce, ze względu na cukier w składzie.
Nie wskazane są też osobom cierpiącym na choroby zapalne wątroby oraz jelit.

CIĄŻA I KARMIENIE:

Jak najbardziej kobiety w ciąży mogą sięgać po śliwki (oczywiście nie za dużo), jednak nie powinny być to śliwki suszone. Suszone śliwki mogą przyczyniać się do kolki u dzieci - podczas karmienia piersią.

KUP, SCHOWAJ I JEDZ:

Jeśli kupujemy śliwki ważne jest to, czy miąższ w łatwy sposób oddziela się od pestki.
W domu możemy je przechowywać przez 3-5 dni w chłodnym, suchym i nienasłonecznionym miejscu.

Lubicie śliwki? Macie może jakieś ulubione przepisy, które moglibyście polecić ze śliwkami w roli głównej? :)

POZDRAWIAM :)

2 komentarze:

  1. Śliwkę podaję mojemu dziecku, gdy ma problem z zaparciem. Zawsze działa. I wolę podać śliwkę niż farmaceutyczny specyfik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Popieram :) Nie tylko pomaga ale również nie ma żadnych skutków ubocznych, jak wspomniane specyfiki farmaceutyczne :)

      Usuń