poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Jak kiełki wpływają na nasze zdrowie? Osławiony pokarm życia!

Ze swoich leczniczych właściwości kiełki znane były i stosowane już za czasów starożytnych. W małych i niepozornych roślinkach znajduje się wszystko, czego organizm zapragnie; nie tylko zdrowe tłuszcze, błonnik i białko, ale również olbrzymia ilość witamin i soli mineralnych! Kiełki stanowią niezbędny zastrzyk energii i sił po zimie, poprawiają stan włosów, skóry i paznokci, jak również nasze samopoczucie. Nie widzę żadnych powodów, dla których można by było z nich zrezygnować :)


HISTORIA:
  • Historia kiełków sięga starożytnych Chin
Jedzenie kiełków ponoć zapoczątkowali żeglarze podczas wyprawy rzeką Jang-tse-kiang, kiedy to skończyły im się zapasy jedzenia. Z całego prowiantu pozostała im jedynie fasola, która już zdążyła zacząć kiełkować. Mając do wyboru wyrzucenie fasoli lub zjedzenie jej wraz z kiełkami, zdecydowali się oczywiście zaryzykować i zjeść. Odkryli przy tym, że kiełki nie tyle nie są niejadalne, co dodają sił i wbrew pozorom smakują!
  • Początkowo kiełki stosowano głównie jako roślinę leczniczą
  • Do Europy zawędrowały z Dalekiego Wschodu, choć nie są u nas jeszcze tak popularne jak tam

KIEŁKI:

Całe bogactwo witamin i soli mineralnych, białka i innych składników odżywczych rośliny magazynują w nasionach. Niestety, w takiej postaci nie są dla nas w pełni przyswajalne.
Ale to wcale nie oznacza, że nie możemy korzystać z magazynowanych dóbr. Podczas kiełkowania uaktywniane są enzymy, dzięki którym bogactwo zawarte w nasionach jest rozkładane i przetwarzane na związki i substancje łatwo przyswajalne przez nasz organizm.
I oto właśnie, cały największy skarb znajduje miejsce w kiełkach.
Kiełki są otrzymywane z niektórych gatunków roślin.
Do jadalnych i wartych by po nie sięgnąć należą:
  • kiełki lucerny (alfa-alfa)
  • kiełki brokułu
  • kiełki buraka
  • kiełki cebuli
  • kiełki fasoli mung i adzuki
  • kiełki gorczycy
  • kiełki kapusty
  • kiełki koniczyny
  • kiełki kozieradki
  • kiełki pszenicy
  • kiełki rzeżuchy
  • kiełki rzodkiewki
  • kiełki słonecznika
  • kiełki soczewicy
  • kiełki soi

SKŁAD:
  • są niskokaloryczne
  • witaminy: C, z grupy B, E, K, D, PP, A, H
  • minerały: fosfor, żelazo, magnez, potas, cynk, wapń, mangan, jod, miedź, selen, lit
  • kwasy tłuszczowe omega-3
  • białko
  • błonnik
Dawka powyższych substancji odżywczych jest dużo większa niż w dorosłych postaciach roślin.
Oczywiście skład, jak i indywidualne korzyści i właściwości będą się trochę różnić u poszczególnych rodzajów.

KORZYŚCI:
  • Chronią przed wolnymi rodnikami, hamują ich wpływ i je unieszkodliwiają
  • Dodają energii i sił
  • Wzmacniają odporność (ogromna dawka witaminy C)
  • Chroni i walczy z infekcjami i przeziębieniami
  • Poprawiają nasze samopoczucie
  • Dbają o naszą kondycję, ujędrniają mięśnie
  • Korzystnie wpływają na pracę serca
  • Chronią przed miażdżycą, zawałem
  • Obniżają zły cholesterol
  • Chronią przed chorobami nowotworowymi
  • Pomagają w walce z nadwagą
  • Pomagają zachować prawidłową wagę i szczupłą sylwetkę
  • Odtruwają organizm
  • Regulują pracę układu trawiennego
  • Są lekkostrawne i niskokaloryczne
  • Korzystnie wpływają na mózg oraz układ nerwowy
  • Regenerują i odmładzają organizm
  • Poprawiają stan skóry, włosów i paznokci
  • Pomagają w problemach i chorobach skórnych, przy wypadaniu włosów itp.

Przykładowe kiełki - przykładowe indywidualne korzyści...

Alfa-alfa - kiełki lucerny
  • chronią przed nowotworami (zwłaszcza przed nowotworem trzustki i okrężnicy)
  • chronią przed chorobami serca
  • łagodzą objawy artretyzmu i reumatyzmu
  • chronią przed osteoporozą
  • korzystnie wpływają na pracę mózgu
  • poprawiają pamięć
  • zalecane są kobietom w ciąży i w okresie karmienia
Kiełki soi
  • regulują pracę układu nerwowego i hormonalnego
  • koją nerwy i chronią przed nadmiernym stresem
  • dodają energii
  • zapobiegają nadciśnieniu
  • obniżają "zły" cholesterol
  • pomagają łagodzić objawy klimakterium
  • poprawiają stan i wygląd skóry
Kiełki rzeżuchy
  • oczyszczają i regenerują organizm
  • orzeźwiają i dodają sił
  • pobudzają metabolizm i przemianę materii
  • pobudzają wydzielanie soku żołądkowego
  • korzystnie wpływają na pracę nerek
  • pomagają regulować zaburzenia pracy tarczycy
  • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie

JAK JEŚĆ?

Najlepiej na surowo, a dodawać można do wszystkiego. Spokojnie można jeść kiełki codziennie, nawet jeśli nam nic nie dolega. Można dodawać do wszystkich potraw, eksperymentować ze smakami i kolorami.
Dowolnie i wedle upodobań.

JAK KUPIĆ?

Oczywiście dużo korzystniej jest kiełki samemu hodować. Wyjdzie nie tylko zdrowiej, ale też taniej.
Nasiona do kiełkowania najlepiej jest kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Da nam to pewność, że nasiona są pozbawione jakichś dodatkowych związków chemicznych.
Co do samej hodowli, jest ona bardzo łatwa. Wszystkie wskazówki i porady znajdują się albo na opakowaniu danego rodzaju kiełków albo w Internecie.
Niestety, nie każdy ma na to czas. Jak więc kupić?
Wybieramy kiełki przechowywane w chłodni, pamiętając że zachowują świeżość maks. 5 dni. Nie może ich pokrywać pleśń, opakowanie nie może być otwarte itp.

Macie jakiś ulubiony rodzaj kiełków? :):)

POZDRAWIAM :)

1 komentarz:

  1. Kiełki bardzo nam smakują ale zdecydowanie jemy ich za mało :) Najbardziej lubimy kiełki rzodkiewki i soczewicy :)

    OdpowiedzUsuń