piątek, 15 kwietnia 2016

Jak właściwości zdrowotne malin wpływają na człowieka?

Od tysięcy lat wstecz maliny były wykorzystywane w celach leczniczych i zdrowotnych, w dzikiej postaci cieszyły się popularnością nawet w prehistorii! Co takiego w sobie mają, że wzbudzały podziw u przodków? Oprócz orzeźwiającego słodko-kwaśnego smaku, bogatego aromatu, którym zawdzięczają tylu smakoszy, mają w sobie ogromną pulę wartości odżywczych, które nie tylko odżywiają człowieka, ale również leczniczo wpływają na jego organizm.


HISTORIA:

  • Historia malin sięga aż do czasów prehistorycznych
  • Pierwsze zapiski sięgają IVw. n.e.
  • Pochodzenie - Azja Mniejsza
  • Lecznicze wykorzystywanie malin - już za czasów starożytnych
  • M.in. Maliny były wykorzystywane do leczenia stanów psychicznych i nerwic w medycynie Tybetańskiej.
  • Syrop malinowy stosowany w roli leku w Polsce - XVIw

MALINY:

Malina należy do rośliny wieloletniej z rodziny różowatych. Lecznicze właściwości posiadają zarówno owoce, jak i liście.
Najbardziej znana nam jest malina właściwa, której owoce są różowe, czerwone, czerwono purpurowe, rzadziej żółte, ale istnieją także inne gatunki malin, które mogą się różnić między sobą smakiemi barwą.
Spokojnie można uprawiać maliny przed domem, są pod tym względem bardzo popularne w Polsce. Podobno kiedyś Polska była nawet największym importerem malin.
Zatem są to owoce, które pięknie pachną, przepysznie smakują, a w dodatku leczą!

 


SKŁAD:

owoce
  • 100g = ok. 46kcal
  • witaminy: B1, B2, B6, B9, C, E, K, PP
  • minerały: magnez, potas, żelazo, potas, wapń
  • błonnik
  • pektyny
  • kwasy organiczne np. kwas jabłkowy, kwas cytrynowy, kwas askrobinowy, kwas salicylowy)
  • antocyjany (antyoksydacyjne działanie i właściwości)
  • cukry (glukoza, fruktoza, sacharoza)
  • polifenole
liście
  • kwasy organiczne
  • flawonoidy
  • minerały: żelazo, wapń, miedź
  • garbniki
  • związki żywicowe

KORZYŚCI:

odporność i odchudzanie
  • mają działanie napotne i przeciwbólowe
  • zwalczają gorączkę
  • łagodzą bóle gardła
  • zwalczają początkowe objawy grypy czy przeziębienia
  • wzmacniają organizm i odporność
  • doskonale odżywiają organizm
  • mają działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne, antywirusowe i ściągające
  • wspomagają odchudzanie
  • zwalczają otyłość i nadwagę
  • regulują metabolizm
układ pokarmowy i serce
  • oczyszczają z toksyn
  • wpływają korzystnie na procesy trawienne
  • hamują rozwój bakterii jelitowych
  • zmniejszają biegunkę i niestrawność
  • wzmacniają serce
  • obniżają ciśnienie krwi
  • przeciwdziałają miażdżycy
nowotwory
  • hamują procesy nowotworowe najczęściej w wątrobie i w płucach
  • mają właściwości przeciwnowotworowe
  • zapobiegają nowotworom trzustki, jelita grubego i prostaty
inne
  • spowalniają procesy starzenia się
  • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie
  • wspomagają leczenie anemii
  • regulują gospodarkę wodno-elektrolitową
  • działają rozkurczowo - łagodzą bóle menstruacyjne
  • uspokajają
  • poprawiają samopoczucie
  • niwelują stres i nerwy

Z CZYM TO SIĘ JE?

Na to pytanie chyba nie muszę odpowiadać :)
Smakują prawie ze wszystkim tak dobrze jak same. Oczywiście najzdrowszym sposobem jest zjedzenie ich świeżych i nie przetwarzanych, nie gotowanych, podgrzewanych i bez dodatku cukru, śmietany i innych dodatków. Równie dobrze sprawdzą się maliny suszone (idealnie na chłodniejsze pory roku.)
Rewelacyjnie pomagają zacząć dzień w dobrym humorze i z przypływem energii jako dodatek do śniadania, czy to do owsianki, naleśników czy do koktajlu.
Sałatki owocowe, pierogi, lody (domowej roboty oczywiście, praktycznie nie wymagają żadnego zachodu), koktajle, racuchy, dodatek do wody - możemy ich używać do wszystkiego.
Na pewno dobrze smakują i na pewno dzięki temu zyskamy na zdrowiu :)



SKĄD WZIĄŚĆ?

Najlepiej by było z ogródka, sprzed domu - jeśli istnieje taka możliwość. Jeśli nie, to od sprawdzonej osoby, na stoiskach, na targu.
Najlepsze maliny to te dojrzałe, jeszcze młode ale wyrośnięte. Bez żadnych plam, pleśni.  Niestety są to delikatne owoce i szybko psują się i pleśnieją, dlatego nie należy ich długo trzymać.

Macie jakieś pytania? Ulubione przepisy z malinami do polecania? Piszcie :):)

POZDRAWIAM :)

10 komentarzy:

  1. do jedzenia malin nikt mnie nie musi przekonywać. maliny wcinają wszyscy w rodzinie, bez problemów ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo przydatny post, a malinki uwielbiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię maliny, ciekawy wpis!

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam maliny zrywane i jedzone prosto z krzaka :) Wczoraj jadłam lody malinowe, mniam.
    >foxydiet<

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię maliny. Niby zawsze babcia dawała mi sok malinowy na przeziębienie, ale konkretów na temat zdrowotnych właściwości tych cudownych owocków nie znałam. Bardzo przydatny post! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja za samymi malinami nie przepadam, owszem skubnę z krzaczka co nieco, ale do ulubionych nie należą :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Fajny pomysł na post, bardzo dużo przydatnych informacji, dzięki :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Do jedzenia malin nie trzeba mnie przekonywać :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Maliny jako maseczka do twarzy - próbowałyście? gorąco polecam :)

    OdpowiedzUsuń