poniedziałek, 4 kwietnia 2016

Jaki wpływ na zdrowie mają bakalie? Wszystko o bakaliach

Bakalie są rewelacyjnym zamiennikiem słodyczy, przetworzonych przekąsek, solonych lub dosładzanych produktów, wszelkich paluszków, chipsów itp. Głównie dlatego, że są zdrowe. Niestety nie oznacza to, że możemy sobie jeść ich tyle, ile by się chciało. Pomimo cennych wartości odżywczych i pożywności jakie zapewniają bakalie, są one również kaloryczne - dlatego powinniśmy po nie sięgać, (jak najbardziej orzechy i suszone owoce powinny stale znajdować się w naszej diecie!) ale w umiarkowanych ilościach.


CO TO SĄ BAKALIE?

Zaliczamy do nich orzechy, migdały, rodzynki, pestki, nasiona i suszone lub kandyzowane owoce.
Co jest ciekawe, już kilka wieków temu bakalie były znane ze swej "niezwykłej mocy" - zwłaszcza suszone owoce. Na Dalekim Wschodzie uprawiano głównie figowce, palmy daktylowe oraz migdałowce.
Bakalie są zatem świetną przekąską, nie tylko zdrową ale również pożywną, słodką i najzwyczajniej smaczną.

PRZECIWSKAZANIA:

  • Wszystkie osoby, które są uczulone na orzechy lub inne rodzaje bakalii niestety nie mogą ich spożywać.
  • Podobnie jest z osobami cierpiącymi na zespół jelita drażliwego, dolegliwości żołądkowo-jelitowe czy wrzody - dotyczy to głównie suszonych owoców.
  • Osoby odchudzające się jak najbardziej powinny sięgać po bakalie - jednak w ograniczonej ilości.


PRZYBLIŻONY SKŁAD - ORZECHY:

Każdym rodzajem orzecha spróbuję zająć się szczegółowo w innych postach, dlatego ten skład będzie przybliżony większości rodzajów.
  • 100g = ok. 550-650kcal
  • witaminy: z grupy B, C, E, PP, D,
  • minerały: cynk, potas, fosfor, wapń, magnez
  • białko
  • węglowodany
  • zdrowe, nienasycone kwasy tłuszczowe
  • błonnik

KORZYŚCI:

Orzechy stymulują pracę mózgu, wzmagają koncentrację - przez co są świetną przekąską zarówno w pracy, jak i w szkole. Zalecane są osobom chorym na anemię, kobietom w ciąży oraz osobom na dietach, np. wegetarianom. Ogólnie rzecz biorąc poprawiają urodę, odżywiają organizm, dbają o serce i chronią przed wieloma chorobami. Poniżej wyszczególnione właściwości migdałów i orzechów włoskich. Więcej o migdałach tutaj.

Migdały

  • korzystnie wpływają na urodę (włosy, skóra i paznokcie)
  • opóźniają procesy starzenia się
  • poprawiają pamięć
  • wzmacniają koncentrację
  • wspomagają pracę układu nerwowego
  • niwelują stres
  • mają działanie przeciwdepresyjne
  • chronią serce przed zawałem czy miażdżycą
  • pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu
  • korzystnie wpływają na wzrok
  • zobojętniają kwasy żołądkowe
  • pomagają na mdłości towarzyszące kobietom w ciąży
Orzechy włoskie
  • korzystnie wpływają na urodę (włosy, skóra i paznokcie)
  • są pomocne przy trądziku
  • poprawiają pamięć
  • wzmacniają koncentrację
  • stymulują pracę mózgu
  • pomagają leczyć choroby krwi
  • pomagają walczyć z chorobą wieńcową
  • mają działanie bakteriobójcze, grzybobójcze i przeciwkrwotoczne
  • regulują procesy trawienne
  • pomagają na biegunkę i zatrucia
  • działają odtruwająco i przeciwzapalnie
  • obniżają ciśnienie i poziom złego cholesterolu
  • wzmacniają organizm i dodają sił
  • korzystnie wpływają na wzrost

PRZYBLIŻONY SKŁAD - SUSZONE OWOCE:
  • 100g = ok. 300-350kcal
  • witaminy: z grupy B, E, A, C, PP,
  • minerały: potas, żelazo, magnez, potas, wapń, cynk
  • węglowodany, fruktoza
  • białko
  • błonnik, pektyny
  • antyoksydanty
KORZYŚCI:

Suszone owoce są skarbnicą witamin i innych właściwości odżywczych. Dostarczają nam energii, niwelują zmęczenie, korzystnie wpływają na naszą psychikę, poprawiają samopoczucie, osłabiają stres i jego skutki, a ponadto korzystnie wpływają na naszą odporność, urodę, łagodzą objawy menopauzy i chronią przed różnymi dolegliwościami (wspierają m.in. układ sercowo-naczyniowy.)
Minusem jest ich duża kaloryczność i duża zawartość cukru, jednak pomimo to są bardzo zdrową przekąską. Poniżej wyszczególnione właściwości rodzynek, suszonych daktyli oraz fig.

Rodzynki
  • wzmacniają odporność
  • odkwaszają organizm
  • korzystnie wpływają na stan skóry i paznokci
  • korzystnie wpływają na pracę mózgu i serca
  • poprawiają procesy pamięciowe
  • zapobiegają udarom oraz zawałom
  • obniżają poziom złego cholesterolu
  • obniżają ciśnienie
  • korzystnie wpływają na funkcjonowanie jelit i żołądka
  • łagodzą objawy menopauzy
  • chronią przed osteoporozą
  • pomagają na zaparcia
  • korzystnie wpływają na pracę tarczycy i płuc
  • chronią przed rakiem prostaty
Daktyle - suszone
  • posiadają działanie przeciwzakrzepowe, przeciwbólowe oraz przeciwzapalne
  • wzmacniają organizm
  • dostarczają energii - przed i po treningu
  • łagodzą objawy menopauzy
  • chronią przed osteoporozą
  • korzystnie wpływają na wzrok
  • mają delikatne działanie przeczyszczające
  • wspomagają trawienie
  • zapobiegają zaparciom
  • są pomocne przy nadciśnieniu oraz przy chorobach układu sercowo-naczyniowego
  • obniżają poziom cholesterolu we krwi
  • obniżają poziom cukru we krwi
Figi - suszone
  • zawierają najwięcej błonnika - bardzo dobrze działają na zaparcia
  • regulują procesy trawienne
  • pomocne są we wrzodach żołądka
  • regenerują, odkwaszają i odtruwają organizm
  • posiadają działanie antybakteryjne
  • podnoszą poziom dobrego i obniżają poziom złego cholesterolu
  • przeciwdziałają nadciśnieniu
  • łagodzą objawy menopauzy
  • chronią przed osteoporozą
  • wspomagają pracę układu hormonalnego i tarczycy


PRZECHOWYWANIE I DAWKI:

Należy uważać przy bakaliach na wilgoć, ponieważ mogą pleśnieć. Przechowujemy je w szczelnych pojemnikach i w razie możliwości każdy rodzaj osobno.

Jeśli chodzi o ilość, jaką dziennie powinniśmy spożywać jest to garść.
Zbyt duża ilość - to zwiększenie kaloryczności, cukrów i innych składników, przy czym może wywołać bóle brzucha lub głowy (migreny mogą wywołać daktyle, rodzynki lub figi)
Najlepiej po bakalie sięgać rano lub przed, po treningu.

To chyba na tyle jeśli chodzi o zdrowe przekąski w postaci bakalii, na pewno warto po nie sięgać w małej ilości i czerpać ile się da z dobroczynnych właściwości.

Macie jakieś pytania? :)
Jakie bakalie najbardziej Wam odpowiadają? :)

POZDRAWIAM :)

9 komentarzy:

  1. na głoda orzechy do pochrupania są najlepsze : ) najbardziej lubię nerkowca i pistacje <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Poza rodzynkami kocham wszystkie!.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię orzechy, jednak one są chyba ciężkostrawne. Często mnie po nich wątroba boli.
    Są świetną przekąską w pracy. Szczególnie na mały głód :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, dlatego najlepiej jeść je rano lub do południa i w małych ilościach :)

      Usuń
  4. Kochamy chyba wszystkie oprócz rodzynek xD Orzechy włoskie, nerkowce, migdały, laskowe.... z owoców to śliwki, daktyle i figi, zawsze musimy mieć ich spory zapas na czarną godzinę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja najbardziej uwielbiam suszone jabłka, mniaaaam! :-) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ja najczęściej jadam suszone banany, różne orzechy, żurawinę i pestki np słonecznika czy dyni:) staram się je dodawać właśnie na śniadanie do owsianki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uważam, że nie ma lepszej przekąski od garści suszonych owoców lub orzechów! I mimo, że o większości właściwości bakalii wiedziałem, to zaskoczyła mnie mnogość korzyści zdrowotnych płynąca z rodzynek. Jakoś zawsze uważałem je za najmniej ciekawy produkt i tylko i wyłącznie traktowałem je jako dodatek do ciast i deserów.

    OdpowiedzUsuń
  8. Moj dzien Zaczynam od kanapki z "serkiem" z przemielonych nerkowców - pycha !! Migdały chrupie za dnia :-)

    OdpowiedzUsuń