poniedziałek, 18 kwietnia 2016

Poznaj jarmuż od wewnątrz - właściwości i zastosowanie

Jarmuż obecnie bardzo modny, cieszy się coraz większą popularnością w "zdrowej" kuchni, choć wcześniej w Polsce słynął głównie jako roślina ozdobna. Ze względu na bogactwo witamin i innych składników odżywczych, które wręcz tryskają zdrowiem jest bardzo cennym nabytkiem w prowadzeniu zdrowej diety. Nie bez powodu nazywany jest królem zieleniny! Bardzo często wykorzystywany jest przez wegetarian, wegan, przez ludność Afryki, Holandii, Brazylii, Skandynawii, Portugalii czy też Japonii.
Czym zaskarbił sobie sympatię tych krajów? Dlaczego warto po niego sięgać?


HISTORIA:

Jarmuż jest rośliną uprawną, w naturalnych warunkach stety, lub też niestety nie występuje w ogóle.
W starożytności uprawiany był w celach zarówno ozdobnych, jak i jadalnych. Pochodzi z okolic Morza Śródziemnego.
Największą popularność w Europie spośród wszystkich innych warzyw zielonych zyskał już pod koniec średniowiecza, kiedy to razem z rzepą był typowym, codziennym pożywieniem chłopskim.
W Polsce jarmuż uprawiany jest od XVw.

JARMUŻ:

Należy do rodziny kapustowatych, a sam jest odmianą kapusty warzywnej. Posiada również swoje liczne odmiany, które mogą różnić się kształtem liści, kolorem i smakiem.
Można jeść go na surowo lub eksperymentować z nim w kuchni, dodawać do dań, sałatek, dusić, piec oraz robić z niego soki lub koktajle.
Jarmuż nie bez powodu nazywany jest królem zieleniny, najzdrowszym spośród wszystkich innych zielonych warzyw. Sam jego skład mówi wszystko.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 35kcal
  • chlorofil
  • białko
  • błonnik
  • witaminy: C, A, K, E, z grupy B, PP
  • minerały: wapń, potas, żelazo, magnez, fosfor, miedź, cynk, mangan
  • karotenoidy
  • sulforafan - właściwości antynowotworowe
  • flawonoidy i polifenole
  • kwasy tłuszczowe omega-3
  • węglowodany
  • przeciwutleniacze

KORZYŚCI:

odporność i nowotwory
  • posiada właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne
  • wzmacnia odporność
  • oczyszcza organizm
  • chroni m.in. przed rakiem płuc, krtani, przełyku, wątroby, okrężnicy, jelita grubego, piersi, jajnika, prostaty, pęcherza moczowego (w postaci gotowanej)
  • stymuluje proces obumierania chorych komórek
  • działa antynowotworowo
  • zapobiega i hamuje rozwój nowotworów
  • pomaga wyleczyć choroby nowotworowe
serce i układ nerwowy
  • wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego
  • reguluje i obniża ciśnienie krwi
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • zapobiega miażdżycy
  • stymuluje produkcję czerwonych krwinek
  • zapobiega i chroni przed chorobami serca
  • działa przeciwzakrzepowo
  • koi nerwy
  • wzmacnia układ nerwowy
  • zmniejsza stres
wzrok, odchudzanie i układ pokarmowy
  • zapobiega "kurzej ślepocie"
  • poprawia widzenie o zmierzchu
  • ochrania siatkówkę przed światłem i wolnymi rodnikami
  • zapobiega zwyrodnieniu plamki żółtej
  • wzmacnia i ochrania wzrok
  • wspomaga odchudzanie
  • reguluje przemianę materii
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego
  • reguluje trawienie
  • zwalcza wrzody żołądka i dwunastnicy
  • niszczy i usuwa bakterię Helicobacter pylori
uroda
  • chroni skórę przed promieniowaniem UV
  • przyspiesza gojenie się ran i skaleczeń
  • dba o prawidłową pigmentację skóry
  • zmniejsza podatność na siniaki i żylaki
  • pomaga w walca z żylakami
  • zapobiega chorobom skóry
  • spowalnia proces starzenia się
  • korzystnie wpływa na stan skóry, włosów oraz paznokci
inne
  • wspomaga wątrobę i nerki
  • łagodzi reakcje alergiczne
  • reguluje miesiączkę
  • dba o kości i zęby

GDZIE KUPIĘ I JAK?

Coraz łatwiej jest z jego dostępnością. Można go dostać zarówno na rynkach, targach, jak i w sklepach (ze zdrową żywnością, lub w supermarketach). Dobrze jest sprawdzić przed zakupem czy jarmuż pochodzi z polskiej uprawy, czy jest świeży (powinna podana być data ważności) i czy nie ma żadnych pożółkłych, zgniłych liści.

PRZECHOWYWANIE:

Im szybciej spożytkujemy jarmuż, tym lepiej.
W miarę upływu dni może nabrać gorzkiego posmaku, dlatego najlepiej smakuje najświeższy.
Przechowywać możemy go w lodówce w jakimś opakowaniu foliowym z dziurkami lub pod wilgotną ściereczką.

Jakieś pytania? :) Używacie jarmużu czy może jest to jeszcze nie wypróbowana nowość? :)

POZDRAWIAM :)

6 komentarzy:

  1. Używam czasem i bardzo go lubię :))

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię, szczególnie w formie zdrowych chipsów

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię :) dodaję do koktajli, ale także i do dań :) pyszny jest z kurczakiem i pieczarkami w mleku kokosowym :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie jestem jeszcze w fazie zaprzyjaźniania się z jarmużem, choć znam doskonale jego zalety :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię jarmuż w sokach, na surowo jest niewyczuwalny i można przemycić trochę dziecku :-) Ps. Fajna stronka

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny wpis! Ja uwielbiam pesto z jarmużu, jest doskonałe :)

    OdpowiedzUsuń