piątek, 29 kwietnia 2016

Zielony groszek, właściwości - jak go polubić?

Kolejne niezbyt lubiane zielone jedzenie, które dzieci przeważnie pozostawiają na talerzu, choć ja osobiście od małego groszek lubiłam. A szkoda bo groszek jest doskonałym odzwierciedleniem powiedzenia, że "małe jest wielkie"! Dobrze przygotowany lub świeży i surowy smakuje przepysznie, a w dodatku ma sporo do zaoferowania jeśli chodzi o jego właściwości i skład.


HISTORIA:
  • Najstarsze wzmianki wskazują na około 10tys. lat wstecz, południowo-wschodnia Azja
  • Pochodzi z Indii oraz z Chin
  • Czasy średniowieczne - groszek popularny był i w Europie, i na Bliskim Wschodzie

GROSZEK:

Należy do rośliny jednorocznej strąkowej z rodziny bobowatych. Nasiona grochu zwyczajnego (nasz groszek) są częścią jadalną rośliny nawet w postaci surowej.
Jest jedną z pierwszych roślin, które nasi przodkowie uprawiali.

 
 

SKŁAD:
  • 100g = ok. 75kcal
  • błonnik
  • węglowodany
  • białko
  • witaminy: C, z grupy B, D, K, A
  • minerały: żelazo, potas, fosfor, magnez, wapń, miedź, sód, jod, selen
KORZYŚCI:
  • zwiększa odporność
  • reguluje trawienie
  • likwiduje zaparcia
  • łagodzi objawy zespołu jelita drażliwego
  • leczniczo działa na układ pokarmowy
  • usprawnia pracę jelit
  • pomaga zachować równowagę kwasowo-zasadową w organizmie
  • odkwasza organizm
  • obniża poziom cukru we krwi
  • syci i zaspokaja apetyt
  • chroni przed anemią
  • zapobiega osteoporozie
  • chroni serce
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • chroni przed chorobami nowotworowymi (głównie żołądka i jelita grubego)
  • wspomaga leczenie raka trzustki, prostaty, piersi i płuc
  • korzystnie wpływa na układ nerwowy
  • przeciwdziała depresji
  • korzystnie wpływa na urodę

PRZECIWSKAZANIA I PRZYGOTOWANIE:

Choć łagodzi objawy zespoły jelita drażliwego, osoby z wrażliwym układem pokarmowym powinny nie spożywać go dużo, a jedynie od czasu do czasu, jako że powoduje powstawanie gazów w jelitach oraz w żołądku.
Można temu oczywiście zapobiec, w tym celu moczymy groch przez co najmniej 3 godziny, przepłukujemy pod zimną wodą i w końcu gotujemy przez około 30min.
Aby uczynić groszek bardziej lekkostrawnym możemy dodać przyprawy takie jak: imbir, szałwia, bazylia, kminek, majeranek lub koperek.

Przygotować groszek możemy na różne sposoby, czy to lekkostrawny jak wyżej, czy to na surowo, czy do sałatek, do marchewki, do dań mięsnych, rybnych, duszonych... Opcji jest dużo, jaka jest według Was najlepsza? ;)

Lubicie zielony groszek, czy raczej wybieracie i zostawiacie go na talerzu? :)

POZDRAWIAM :)

5 komentarzy:

  1. Ja lubię i to bardzo :) Pięknie wygląda w wiosennych daniach, ma cudny kolor :)

    OdpowiedzUsuń
  2. uwielbiam groszek! obecnie kupuję mrożony i dodaję prawie do każdej zupy. mam też kilka puszek, które pewnie nie są już takie zdrowe ale i tak są fajnym urozmaiceniem sałatek czy puree. dziś nawet kminiłam nad zupą krem z zielonego groszku bo nigdy jeszcze nie robiłam, zobaczymy czy nikogo nie potruję:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie sądziłyśmy, że przybył aż z Chin :D Nas o groszku nikt nie musiał nigdy przekonywać jakoś szczególnie ;)
    Zawsze lubiłyśmy zielone na talerzu :D

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo lubię :) często wykorzystuję mrożony, lubię purre z groszku czy pastę kanapkową :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń