środa, 27 kwietnia 2016

"Złoty" olej lniany - poznaj jego właściwości i historię

Zdrowotne właściwości oleju lniane znane były już za czasów starożytnych. Doskonała równowaga pomiędzy kwasami tłuszczowymi omega-3 i omega-6 gwarantuje nam poprawę nie tylko samopoczucia i kondycji, ale również poprawę zdrowia, ponieważ stanowi bombę istotnych mikroelementów, które potrzebne są każdemu z nas. Nie bez przyczyny uznawany jest za najzdrowszy spośród wszystkich olejów.


HISTORIA:
  • Olej lniany znany był już i stosowany w starożytności - m.in. starożytny Egipt, starożytny Rzym
  • O nasionach lnu Mahatma Gandhi mówił: "Gdziekolwiek siemię lniane jest spożywane dość regularnie, tam ludzie cieszą się lepszym zdrowiem"
  • Hipokrates przez niektórych nazywany "ojcem medycyny" również dostrzegał potencjał w siemieniu lnianym i zalecał wywary z niego osobom z bólem brzucha, biegunką czy zapaleniem błon śluzowych
  • W Małopolsce olej lniany jest/był tradycyjnym tłuszczem spożywanym w okresach postnych (np. podczas Wigilii) 

OLEJ LNIANY:

Czym jest olej lniany?
Otrzymujemy go z nasion lnu poprzez tłoczenie na zimno. Im niższa temperatura podczas tłoczenia, tym wyższa jakość otrzymanego oleju. Wyróżnia się bardzo wysoką zawartością kwasów tłuszczowych nienasyconych (a więc zdrowych i niezbędnych w naszej diecie), co czyni go jednym z najzdrowszych olejów.
Barwa oleju jest żółta lub brązowa, posiada charakterystyczny zapach oraz cierpki, delikatnie orzechowy smak.

WAŻNE!
 
Żeby olej lniany zachował swoje lecznicze i odżywcze właściwości musi być spożywany na zimno, nie wolno smażyć i podgrzewać!


SKŁAD:

Skład oleju będzie się różnił zależnie od różnych czynników przygotowania; zarówno temperatury, rodzaju i dojrzałości użytych nasion lnu, jak i od świeżości czy też dodatków.
  • 100g oleju = min. 70g kwasów tłuszczowych nienasyconych (omega-3, omega-6, omega-9)
  • witamina E
  • kwasy jednonienasycone - w dużo mniejszej już ilości (ok. 10%)

KORZYŚCI:

odporność, uroda i kondycja
  • wzmacnia odporność organizmu
  • zapobiega migrenie i chroni przed uporczywym bólem głowy
  • chroni przed różnego rodzaju alergiami
  • chroni przed astmą
  • korzystnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie
  • odżywia skórę i zapobiega jej przesuszeniu
  • chroni przed chorobami skórnymi tj. łuszczyca, łojotok, przesuszenie, egzemy
  • odżywia cebulki włosów, chroni przed wypadaniem
  • zmniejsza swędzenie skóry i podrażnienia
  • pomaga w walce z nadwagą
  • przyspiesza metabolizm
  • regeneruje organizm po treningu
  • korzystnie wpływa na wzrost masy mięśniowej, jednocześnie spalając tkankę tłuszczową
nowotwory i serce
  • chroni przed chorobami nowotworowymi (głównie przed rakiem prostaty i jelita grubego)
  • hamuje rozwój raka piersi
  • obniża poziom złego cholesterolu, a podwyższa poziom dobrego
  • przeciwdziała miażdżycy, zawałom i innym chorobom serca
  • wspomaga pracę serca
  • chroni przed nadciśnieniem
układ nerwowy i pokarmowy
  • wspomaga leczenie depresji
  • pomaga na bezsenność
  • wspomaga pracę mózgu, procesy pamięciowe oraz koncentrację
  • zapobiega chorobie Alzheimera i demencji starczej
  • chroni przed stwardnieniem rozsianym
  • pomaga przywrócić równowagę psychiczną
  • korzystnie wpływa na przebieg procesów w układzie nerwowym
  • wspomaga procesy trawienia
  • regeneruje, wzmacnia i ochrania błony śluzowe
  • pomaga na hemoroidy i biegunki
  • przyspiesza usuwanie resztek pokarmu z jelit
  • reguluje układ trawienny
  • chroni przed tworzeniem się kamieni żółciowych i je zwalcza, rozpuszcza
układ rozrodczy, bezpłodność i ciąża
  • reguluje proporcje hormonów w organizmie
  • pomaga zwalczać i chronić przed schorzeniami prostaty
  • korzystnie wpływa na cały organizm, zarówno mężczyzny, jak i kobiety
  • leczy bezpłodność, zarówno u mężczyzn, jak i u kobiet
  • reguluje cykl miesiączkowy
  • łagodzi objawy menopauzy
  • łagodzi objawy PMS
  • zaspokaja zapotrzebowanie płodu na niezbędne kwasy tłuszczowe
  • zapewnia prawidłowy rozwój płodu
  • chroni przed przedwczesnym porodem
  • zauważono, że u kobiet w ciąży spożywających regularnie olej lniany, narodzone dzieci miały poziom inteligencji o 19% wyższy od rówieśników
  • korzystnie wpływa na rozwój całego układu nerwowego, mózgu, wzroku, serca oraz większości funkcji psychosomatycznych
inne
  • chroni przed osteoporozą i schorzeniami kości
  • ułatwia wchłanianie wapnia
  • chroni przed chorobami i dolegliwościami reumatycznymi
  • wspomaga leczenie otłuszczenia wątroby
  • wspomaga wzrok
  • chroni przed chorobami oczu, jak np. zwyrodnienie plamki żółtej
  • chroni przed wadami wzroku u dzieci i młodzieży
  • zapobiega i pomaga leczyć ADHD u dzieci
  • zmniejsza odporność insulinową

KUPOWANIE, DAWKOWANIE I PRZECHOWYWANIE:

Olej lniany dostępny jest prawdopodobnie we wszystkich sklepach ze zdrową żywnością i w aptekach. Istotne jest, że nie ma on długiej daty ważności, dlatego trzeba go spożyć przed jej końcem.
Niestety nie każdy olej jest sobie równy, jak wybrać ten najlepszy?
  • musi być przechowywany w chłodnym, ciemnym miejscu
  • musi być w ciemnym, szklanym pojemniku, butelce itp.
  • musi być tłoczony na zimno
  • nie może być rafinowany
  • powinien mieć co najmniej 50% kwasów tłuszczowych nienasyconych omega-3
  • nie powinien zawierać żadnych sztucznych dodatków, sztucznych składników

Jak dawkować olej lniany? Ile go pić i jak długo, żeby zauważyć efekty?
Dawki mogą się różnić zależnie od różnych czynników i potrzeb organizmu, jednak przyjęło się że dorosły człowiek powinien spożywać od 2 do 6 łyżek oleju dziennie. Nie zawsze musi być to 6 łyżek, jeśli jednocześnie spożywamy nasiona chia, czy inne źródła kwasów tłuszczowych nienasyconych, oleju używamy mniej. Grunt to równowaga :) Ja osobiście przyzwyczaiłam się do 1-2 łyżek stołowych.
Jeśli chodzi o dzieci i młodzież, jak również kobiety w ciąży, dawka się zwiększa.
Olej lniany oczywiście spożywamy jak już mówiłam na zimno.

Przechowujemy go w lodówce, bez dostępu światła i powietrza, pamiętając o krótkiej dacie ważności.

Znacie olej lniany? Stosujecie? :):)

POZDRAWIAM

3 komentarze:

  1. Bardzo bogaty i wyczerpujący tekst. Nie stosuję oleju lnianego, ale zafascynowana jego właściwościami poszukuję sklepu, gdzie jest on przechowywany w odpowiedni sposób. Trafiłam jakiś czas temu na aptekę, gdzie jest przechowywany w chłodnym i ciemnym miejscu, więc myślę, że ten będzie bezpieczny.
    Olej lniany jest naprawdę niezwykły i dobrze właśnie pamiętać, żeby z przyzwyczajenia czasem go nie podgrzewać i szybko spożyć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo interesujący post, od razu przełożę mój olej z szafki!

    OdpowiedzUsuń
  3. Wiemy, że olej lniany jest bardzo zdrowy. Bardzo cenimy sobie ziarna lnu ale niestety do smaku oleju nie możemy się przekonać :D Za to nasi rodzice wręcz za nim przepadają! Niech im wyjdzie na zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń