poniedziałek, 30 maja 2016

Czemu fasola mung wywalczyła sobie miano złotej? Właściwości i sekrety wpływu na zdrowie

Uznaje się, że fasola mung jest najzdrowsza wśród wszystkich fasolek. Zaraz po przebudzeniu, gdy walka z budzikiem nie ma już sensu bo zaraz się spóźnisz, a i tak nie masz sił się podnieść, nie masz w sobie ani odrobiny energii, czujesz się ociężały, a myśl o tym co Cię czeka dzisiejszego dnia jest zbyt stresująca i pochłania resztki Twoich sił. Brzmi znajomo? Złota fasolka ma tak bogate "wnętrze", że niemożliwym jest brak sił, zmęczenie, stres i ociężałość przy włączeniu jej do swojej diety.


HISTORIA:
  • Pochodzenie - Indie
  • Udomowienie - około 1500 lat p.n.e.
  • Po raz pierwszy w Tajlandii - około 200 rok p.n.e.
  • Po raz pierwszy w Afryce - wiek IX-X
  • Najbardziej popularne w Chinach, Indiach, Tajlandii i Australii

FASOLA MUNG:

Roślina jednoroczna z rodziny bobowatych. Fasolami są nasionka tejże rośliny, z których powstaje przeźroczysty po ugotowaniu, makaron sojowy.
Jest stałym składnikiem diety w obszarze Azji Południowo-Wschodniej, jak też powinna być lubiana przez wegetarian i wegan. U nas, w Polsce częściej od fasoli mung sięga się po kiełki.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 340-350kcal
  • białko (20%)
  • witaminy: A, z grupy B, C, E, K, kwas foliowy
  • minerały: fosfor, żelazo, wapń, miedź, cynk, potas, selen, magnez,
  • przeciwutleniacze
  • błonnik
  • niski indeks glikemiczny

KORZYŚCI:

układ nerwowy i serce
  • niweluje stres i jego działanie
  • koi nerwy i uspokaja
  • pomaga w napięciu psychicznym
  • zwalcza przemęczenie
  • poprawiają koncentrację
  • obniża ciśnienie, poziom złego cholesterolu i trójglicerydów
  • poprawia pracę serca
  • chroni przed chorobami serca
  • usprawnia krążenie krwi
odchudzanie i układ rozrodczy, ciąża
  • świetnie wspomaga odchudzanie
  • reguluje przemianę materii
  • jest lekkostrawna
  • pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę
  • ma niski indeks glikemiczny - świetna dla cukrzyków
  • oczyszcza organizm z toksyn i odtruwa
  • syci na długo
  • łagodzi bóle miesiączkowe
  • zwiększa płodność zwłaszcza u kobiet
  • zapewnia odpowiedni rozwój płodu u kobiety w ciąży
wątroba i inne
  • wspomaga pracę wątroby
  • działa moczopędnie
  • redukuje poziom wody w organizmie
  • wspiera funkcjonowanie woreczka żółciowego
  • ma właściwości przeciwzapalne
  • pomaga zmniejszać obrzęki

GOTUJEMY FASOLĘ MUNG!

Do gotowania fasoli musimy podejść dzień wcześniej, jako że trzeba ją dokładnie przepłukać i namaczać całą noc - najlepiej. Na drugi dzień ponownie płuczemy naszą fasolkę i gotujemy.
Jak już nam zaczyna wrzeć, usuwamy pianę która się powinna pojawić i gotujemy około 30, 40min na zmniejszonym ogniu. Można czasami przemieszać, nic się nie stanie ;)
Podczas gotowania, jeśli wiemy już, co przyrządzamy, możemy dodać jakieś przyprawy. Na pewno w ten sposób uzyskamy ciekawszy smak.

Jakie potrawy można zrobić z fasolą mung?
Przepyszne są zupy, dania meksykańskie, jednogarnkowe, sałatki, dania z warzywami, kotlety z fasoli mung, pasztet - wybór jest dosyć spory.

A jakie potrawy z fasolą mung Wy lubicie? :)

POZDRAWIAM :):)

7 komentarzy:

  1. Nigdy jej nie jadłam :( trzeba to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Niestety nigdy nie jadłam tej fasolki, ale już tyle dobrego o niej słyszałam, że muszę spróbować. Szkoda, że taki długo proces przygotowywania, ale dla takich korzyści warto się poświęcić. Widzę ją w towarzystwie warzyw, może jakiejś kaszy i aromatycznego sosu :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jadałam kiełki! smaczne, ale nie wiedziałam, że aż tyle ma sama w sobie fasola!
    Strączkowych niestety spożywać teraz nie mogę, ale zapamiętam to :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jadłam jej jeszcze niestety.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałyśmy ale jakoś nie miałyśmy okazji próbować :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyszności bardzo lubię :D Wykorzystałam ją ostatnio do zrobienia pasztetu :D

    OdpowiedzUsuń