piątek, 13 maja 2016

Czy bataty są zdrowsze od ziemniaków? Właściwości batatów od A do Z

Słodkie ziemniaki teoretycznie zna każdy, jednak na naszych stołach zazwyczaj gości ziemniak zwykły. Muszę przyznać, że o batatach wiedziałam jeszcze nie dawno niewiele, jak też ich wcześniej nie próbowałam. Ziemniak, jak ziemniak. Czy to słodki, zwykły, młody itp. Nie miałam racji, bataty różnią się od naszych pyr nie tylko smakiem, ale również wartościami odżywczymi i właściwościami zdrowotnymi. Ale różnicę i braki w wartościach odżywczych ziemniaków zwykłych i słodkich można uzupełniać łącząc oba warzywa!


HISTORIA:
  • Pochodzenie - Ameryka Południowa i Ameryka Środkowa
  • Uprawiane były już za czasów Majów i Inków
  • Do Europy bataty, jak wiele innych cudów, sprowadził Krzysztof Kolumb
  • W Polsce do niedawna mało się o nich słyszało i bardzo rzadko można było gdzieś na nie trafić

BATATY:

Mają wiele nazw, znane są jako słodkie ziemniaki, wilec ziemniaczany, patat czy też kūmara. Są to byliny należące do rodziny powojowatych o bardzo wielu gatunkach. Różnią się barwą skórki (gama barw jest na prawdę szeroka, od białej aż po fioletową), barwą miąższu czy też kształtem.
O czym warto wspomnieć, są dwie odmiany batatów, a mianowicie słodka i gorzka.
Jadalna odmiana, smaczna, nie trująca to ta słodka. Często jest atakowana i zjadana przez różnego rodzaju insekty.
Druga, gorzka odmiana jest trująca, dzięki czemu insekty zostawiają ją w spokoju. Jednak pod pewnymi warunkami może być zdatna do spożycia przez człowieka. W tym celu należy obrać ziemniaka ze skóry (przepełnionej toksynami), położyć na tacy (aby z bulwy wypłynęła część soków) i wystawić na oddziaływanie promieni słonecznych. Toksyny pod wpływem słońca powinny zniknąć.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 85kcal
  • indeks glikemiczny = ok. 50
  • witaminy: A, z grupy B, C, E, kwas foliowy, K
  • minerały: fosfor, potas, wapń, siarka, żelazo, magnez, sód, chlor, jod, miedź, mangan, selen
  • błonnik
  • białko
  • polifenole, przeciwutleniacze
  • likopen
  • karotenoidy
  • kwas chlorogenowy, kwas kawowy - działają przeciwnowotworowo
  • enzymy - redukujące ilość cukrów
  • węglowodany

KORZYŚCI:

odporność i ogólny wpływ na organizm i urodę
  • wzmacniają odporność
  • zwiększają wydolność fizyczną
  • przeciwdziałają bezsenności, uczuciu zmęczenia czy rozdrażnienia
  • zmniejszają stany zapalne
  • odtruwają organizm
  • usuwają wolne rodniki
  • hamują procesy starzenia się
  • poprawiają stan i kondycję skóry
  • pomagają w przypadku zniszczonej i przesuszonej skóry
  • korzystnie wpływają na skórę, włosy i paznokcie
  • niektórzy twierdzą, że sprzyjają długowieczności
serce i nowotwory
  • korzystnie wpływają na pracę serca
  • obniżają poziom cholesterolu
  • obniżają ciśnienie
  • chronią przed chorobami układu krążenia i serca
  • zapobiegają wylewom
  • działają przeciwnowotworowo
  • zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworu nerek
  • zmniejszają ryzyko zachorowania na raka piersi, pęcherza, prostaty i płuc
  • hamują powstawanie zmian nowotworowych w jelicie grubym
cukrzyca, odchudzanie i wzrok
  • poprawiają funkcjonowanie trzustki
  • obniżają insulinoodporność
  • mają niższy indeks glikemiczny od ziemniaka zwykłego
  • korzystnie wpływają na gospodarkę glukozową oraz poziom lipidów
  • są dla cukrzyków zalecane
  • sprzyjają walce z nadwagą
  • wspomagają przemianę materii
  • sycą
  • pomagają zachować prawidłową wagę
  • poprawiają perystaltykę jelit
  • korzystnie wpływają na wzrok i procesy widzenia
  • chronią przed zaćmą
  • zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej
  • poprawiają wzrok
  • dbają o nasze oczy
  • chronią przed chorobami oczu
inne
  • zapobiegają zatrzymywaniu wody w organizmie
  • sprzyjają prawidłowemu rozwojowi płodu
  • łagodzą objawy zespołu przedmiesiączkowego
  • wspomagają prawidłowe funkcjonowanie prostaty
  • wspomagają pamięć i koncentrację
  • chronią przed osteoporozą
  • zmniejszają obrzęki
  • pomagają w zwalczaniu wirusa HIV

PRZECWSKAZANIA:

Na bataty powinny uważać osoby mające problemy z nerkami, pęcherzem żółciowym lub niską przyswajalnością wapnia ze względu na to, że zawierają szczawiany.

BATATY - JAK WYBRAĆ, KUPIĆ I PRZECHOWAĆ?

Wybierając słodkie ziemniaki (najlepiej na targu lub w sklepie ze zdrową żywnością) kierujemy się m.in. wyglądem. Powinny być jędrne, a skórkę mieć gładką i suchą. Wystrzegamy się tych warzyw, które mają pęknięcia lub uszkodzenia.
Nie powinniśmy przechowywać ich ani w lodówce, ani w miejscu nasłonecznionym.
Ciemne, chłodne miejsce będzie idealne.
Jeśli chodzi o długość przechowywania - należy uważać na to, żeby nie przedobrzyć, bataty zachowują świeżość przez około 10 dni.
Przed jakimkolwiek działaniem w kuchni, bataty należy oczyścić, a zrobić to trzeba dokładnie. Tak więc szorujemy.

Znacie bataty? Korzystacie z ich olbrzymiej puli korzyści, czy są jeszcze dla Was wielką niewiadomą? Warto spróbować! :)

POZDRAWIAM :)

6 komentarzy:

  1. Bardzo wyczerpujący i przydatny tekst. Raz w życiu jadłam bataty i teraz jakoś mnie do nich nie ciągnie, choć mam kilka pomysłów na ich wykorzystanie. Ogólnie bardzo mi smakują i mam nadzieję, że bardziej zagoszczą w mojej diecie.

    OdpowiedzUsuń
  2. My akurat bataty średnio lubimy. Kilka razy kupiłyśmy aby się do nich przekonać ale zdecydowanie są za słodkie, marchewki gotowanej też raczej nie jemy właśnie przez "zamulającą" słodycz. Ale to tylko my a czasem jesteśmy dziwne xD

    OdpowiedzUsuń
  3. znam i lubię :) do tej pory używałam ich na wytrawnie, ale jakiś czas przymierzam się do fit ciasta z nimi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja się przymierzam do chleba na słodko z batatami :) też słyszałam, że bardzo dobre połączenie :)

      Usuń
  4. no i leżą w szafce dwa bataty i czekają a ja o nich zapominam od tygodnia...kiedyś zrobiłam z nich frytki i to był dla mnie totalny niewypał więc się zraziłam, niedawno kupiłam tylko 2 szt bo ktoś zachwalał gotowane więc stwierdziłam że spróbuję jeszcze raz- jutro wrzucę je do gara, nie ma na co czekać!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wrzucaj, wrzucaj :) u mnie też się dziś będą gotowały :)

      Usuń