poniedziałek, 13 czerwca 2016

Bób to zdrowie! Właściwości zdrowotne i wartości odżywcze

Jeść czy nie jeść? Z bobem warto się zaprzyjaźnić, jako że spokojnie może zastąpić w diecie mięso ze względu na dużą zawartość białka, a ponadto jest silnym sprzymierzeńcem w odchudzaniu i zawiera taką ilość kwasu foliowego, że spokojnie zaspokaja całe dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę, która jest niezwykle ważna nie tylko dla kobiet w ciąży ale również dla wszystkich innych osób, które dbają o skórę, włosy, paznokcie, szczupłą sylwetkę, dobre samopoczucie i prawidłowe funkcjonowanie organizmu.


HISTORIA:
  • Jako podstawowe źródło pożywienia był uznawany już za czasów starożytności!
  • Co więcej, można znaleźć zapiski, w których są o nim wzmianki z okresu neolitu!
  • U nas bób również był bardzo popularny od dawien dawna, bo już w epoce brązu i żelaza!
  • Niektóre ze wzmianek możemy znaleźć również w Biblii, w pismach greckich, rzymskich i egipskich
  • W Egipcie oprócz źródła pożywienia, które zapewniało siłę i sytość, bób składano również w ofiarach
  • Znany jest więc od zarania dziejów - imponujący wiek mówi sam za siebie
  • Jest to pierwszy rodzaj fasoli, jaką zaczęto uprawiać w Europie

BÓB:

Jest rośliną strączkową, jednoroczną z rodziny bobowatych, która choć pierwotnie występowała w stanie dzikim, w dzisiejszych czasach jest głównie rośliną uprawną. Dziko rosnący znajdziemy już tylko na terenach północnej Afryki i Iranu. Jej odmianą jest bobik, które odróżnia smuklejszy pokrój i czerwona/brunatna barwa nasion.
Prawidłowy owoc bobu jest dość duży, delikatnie omszony i spłaszczony. Barwa może odchodzić od kremowego i żółtego do zielonego.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 138kcal (gotowany)
  • witaminy: A, C, kwas foliowy, z grupy B, K, PP
  • minerały: potas, fosfor, wapń, magnez, sód, żelazo, cynk, selen
  • węglowodany (ok. 19-20g)
  • błonnik (ok. 5g) 
  • białko (ok. 7-8g)
  • tłuszcz (ok. 0,3-0,4g)
  • enzymy

KORZYŚCI:

ogólny wpływ na organizm, odchudzanie i anemia:
  • dodaje sił i energii
  • syci i krzepi
  • odkwasza i oczyszcza organizm
  • obniża poziom cukru we krwi
  • po ugotowanie ma jednak wysoki indeks glikemiczny
  • reguluje i przyspiesza przemianę materii
  • pomaga kontrolować wagę i zrzucić zbędne kilogramy
  • wspomaga leczenie anemii
serce i układ krążenia:
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • wspomaga pracę serca i chroni je przed chorobami
  • korzystnie wpływa na układ krążenia i go usprawnia
  • reguluje ciśnienie
  • wspomaga tworzenie nowych krwinek
układ pokarmowy i ciąża:
  • korzystnie wpływa na układ pokarmowy
  • spowalnia trawienie, przez co odczucie sytości zachowuje się na dłużej
  • ułatwia regularne procesy wypróżniania się
  • oczyszcza jelita (najbardziej w połączeniu z łupinami)
  • jest jak najbardziej wskazany podczas ciąży o ile kobieta nie jest chora na cukrzycę
  • dba o prawidłowy rozwój płodu
  • zapobiega powstaniu ciężkich wad rozwojowych u płodu
kości, mięśnie i inne:
  • chroni przed osteoporozą
  • wzmacnia zarówno kości, ścięgna jak i mięśnie
  • sprzyja przyrostowi masy mięśniowej
  • korzystnie wpływa na zdrowie przy chorobach nerek oraz wątroby

GAZY, CIĘŻKOSTRAWNOŚĆ I WZDĘCIA?

Bób jest dość ciężkostrawny i może powodować zarówno gazy, jak i wzdęcia. Najbardziej odczuwalne to będzie w momencie, gdy jemy go na prawdę bardzo, bardzo rzadko, a jak już przygotujemy - to w dużych ilościach.
Najlepiej od czasu do czasu przygotować bób, w niewielkich ilościach żeby organizm mógł się do niego przyzwyczaić. Podobnie jest z innymi fasolopodobnymi roślinami. Gdy będziemy częściej jedli rośliny strączkowe, z czasem możemy zwiększyć ich ilość bez obaw, że spowodują one gazy, wzdęcia czy inne dolegliwości układu pokarmowego.

PRZECIWSKAZANIA:

Niestety, nie każdy może sobie bez obaw korzystać z dobroczynnych właściwości bobu.
Zawiera on składniki purynowe, które przyczyniają się do powstawania kamieni szczawianych w nerkach, dlatego osoby z dną moczanową powinny go raczej unikać.
Osoby z alergią na rośliny strączkowe, fasolowe również powinny na bób uważać.
Odpowiednie gotowanie bobu i spożywanie go w małych ilościach powinny wyeliminować wzdęcia, gazy itp. jak już wspominałam wyżej.

Jak jest u Was? Lubicie bób, czy obchodzicie z daleka? :)

POZDRAWIAM :)

17 komentarzy:

  1. Nie specjalnie wiem, jak go jeść ;) Ostatnio sąsiadka robiła tartę z bobem...Moze to jest sposób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W Internecie jest bardzo dużo przepisów, fajnie się sprawdza w sałatkach :) Ja lubię go w towarzystwie młodych ziemniaków, młodej cebulki albo koperku i w sałatce z kaszą jaglaną i łososiem :)

      Usuń
  2. O, jak ja kocham bób. To już jego czas <3 Lecę do sklepu :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Jem go iewiele, ze względu właśnie na uporczywe dolegliwości - ale ja tak ma ze wszystkimi strączkowymi. Najlepszy jest dla mnie właśnie w sałatkach, jak znajdę taki młodziutki świeży bób, to właśnie polecam do jeść w sałatce :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiamy bób :) Już jako dzieci lubiłyśmy go zajadać wraz z zasmażką przyrządzaną prze babcię :) Teraz cenimy go sobie bardziej w formie past np. bób + awokado + pietruszka i szczypiorek = eksplozja smaku

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam takiej pasty, ale jak najbardziej muszę spróbować :)

      Usuń
  5. Obiecałam sobie, że w tym roku na niego zapoluję :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Super, że jest taki zdrowy. Uwielbiam bób. Sieję co roku na działce i zajadam swój :)

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo lubię bób, a zawsze nawet staram się zamrozić choć jedną paczkę na zimę :) najbardziej lubię gotowany, ale zdarza mi się też z nim bardziej kombinować :)

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam bób! Nie wyobrażam sobie lata bez plucia skórkami bobu i zajadanie go w ilości dosyć nieprzyzwoitej (kurde teraz wiem ile ma kcal w 100g, ale w sumie to wcale nietak dużo biorąc pod uwagę fakt, że 200-300 gram nasyci bardziej niż schabowy:)) Ale mi smaka narobiłaś! bób można też mrozić ale to już nie to samo niestety

    OdpowiedzUsuń
  9. wczoraj zjadłam pierwszy bób ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam bób, ale cały czas mnie intryguje temat jego wpływu na poziom cukru. Przyślą mi glukometr to zobaczę ja działa na mój organizm ;)

    OdpowiedzUsuń