środa, 29 czerwca 2016

Ciecierzyca nie tylko dla wegetarian? Właściwości zdrowotne i odżywcze

Uznanie w oczach wegetarian, ciecierzyca zyskała za sprawą dużej zawartości białka ale i nie tylko. Jej liczne właściwości zdrowotne to m.in. zwalczenie zaparć, zwalczenie bólów głowy, obniżenie ciśnienia krwi, zwiększenie popędu seksualnego i sprzyjanie odchudzaniu! Jak można się spodziewać, wykorzystuje ją również medycyna naturalna i to od lat, co powinniśmy o niej wiedzieć żeby skłonić się do włączenia jej do swojej diety?


HISTORIA:

  • Azja Mniejsza - około 6500r p.n.e.
  • Popularna na Bliskim Wschodzie, w Indiach, w krajach Basenu Śródziemnomorskiego, w Afryce
  • Nasiona ciecierzycy znaleziono w wykopaliskach z lat 9200p.n.e.

CIECIERZYCA:

Należy do roślin strączkowych jednorocznych z rodziny bobowatych, które dziko nie rosną. Mogą być tylko uprawiane. Inaczej cieciorka lub groch włoski zawiera aż 25% białka i należy do pierwszych roślin uprawianych przez człowieka.
Wyróżniamy dwie odmiany ciecierzycy: kabuli i desi.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 163kcal (po ugotowaniu)
  • witaminy: A, C, B1, B3, B6, B9, K, kwas foliowy
  • minerały: żelazo, miedź, potas, mangan, fosfor, wapń, sód, cynk, selen
  • białko ok. 25%
  • węglowodany
  • błonnik
  • tłuszcze
  • indeks glikemiczny - 30

KORZYŚCI:

organizm, odchudzanie i cukrzyca

  • łagodzi bóle głowy i gardła
  • wzmacnia odporność organizmu
  • pomaga leczyć przeziębienia, grypy, infekcje, zapalenia gardła itp.
  • łagodzi kaszel i podrażnienia górnych dróg oddechowych
  • syci na długi czas
  • pomaga schudnąć
  • likwiduje zaparcia
  • usprawnia proces trawienia
  • utrzymuje stały poziom cukru
  • ogranicza wchłanianie się cukru do krwi
  • wskazana dla osób chorych na cukrzycę
  • hamuje, a czasem nawet zapobiega rozwojowi cukrzycy
serce, anemia i płodność

  • obniża poziom złego cholesterolu
  • chroni przed miażdżycą, chorobą wieńcową, zawałem itp.
  • korzystnie wpływa na pracę serca
  • obniża ciśnienie krwi
  • zapobiega i chroni przed anemią
  • usprawnia krążenie krwi
  • zwiększa płodność zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn
  • pobudza i zwiększa popęd seksualny
  • uznawana jest za skuteczny afrodyzjak
inne
  • ma duży, korzystny wpływ na włosy, skórę i paznokcie
  • wyrównuje koloryt cery, a włosy i paznokcie wzmacnia
  • pomaga leczyć bielactwo
  • przyspiesza leczenie zwichnięć
  • wspomaga zrastanie się kości

JAK PRZYGOTOWAĆ?

Nie jest to coś co można robić w 5 minut, ale same zalety sprawiają, że warto poświęcić trochę czasu żeby móc cieszyć się smakiem i zdrowiem.
Przed innymi kulinarnymi czynnościami musimy cieciorkę namoczyć.
Namaczamy ją w zimnej wodzie przez około 9-10 godzin, spokojnie może być pozostawiona na noc. Możemy jeszcze dodać do wody łyżkę sody oczyszczonej.
Następnie gotujemy ją 1-2 godziny pod przykryciem, sprawdzając od czasu do czasu miękkość ziaren. Powinniśmy przynajmniej raz zmienić wodę podczas gotowania. Dopiero pod koniec gotowania dodajemy odrobinę soli.

Drugim sposobem jest przygotowanie ciecierzycy w szybkowarze, w ten sposób na pewno zachowamy więcej wartości odżywczych, które tracimy podczas gotowania.

PRZECIWSKAZANIA:

Nadmiar ciecierzycy może powodować wzdęcia i gazy, jednak odpowiednie przygotowanie i nie "objadanie się na siłę" powinno ustrzec przed tymi dolegliwościami.

KUCHNIA:

W kuchni ostatnio cieszy się popularnością w hummusach, pastach i sałatkach. Jest nieodłączną częścią wielu dań kuchni śródziemnomorskiej, hinduskiej czy afrykańskiej, tak więc na prawdę wiele można z nią zrobić. Świetnie komponuje się z makaronami, kaszami i warzywami. Czy to zupa, czy pasta, czy mąka - smakuje wyśmienicie, w dodatku nie zawiera glutenu i współgra z wieloma przyprawami.

Jecie ciecierzycę? Podzielcie się, co można z nią zrobić żeby się do niej przekonać? :):)

POZDRAWIAM :)

19 komentarzy:

  1. Oj lubimy cieciorkę! Solo, w wypiekach i w hummusie :) Jednak mamy problem z jej trawieniem :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety, do lekkostrawnych nie należy ale w małych porcjach nikomu nie powinna zaszkodzić :)

      Usuń
  2. Kiedyś często jadałam ciecierzycę. Niestety teraz jakoś nie mam na nią ochoty. Może jednak spróbuję się przełamać, za dużo tracę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi najtrudniej się przełamać do tak długiego przygotowania :) Ale czego się nie zrobi dla zdrowia :D

      Usuń
  3. cieciorkę bardzo lubię :) dodaję do curry, sałatek, robię z niej hummus czy inne pasty kanapkowe, a nawet ciasto czy ciastka, fajna jest tez cieciorella (coś jak nutella z kakao) albo pieczona w postaci orzeszków. Nie pogardzę także zupą czy kotletami z jej udziałem. Szkoda tylko, że się tyle gotuje :( ale czasami można poratować się wersją z puszki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ile zastosowań.. Muszę również spróbować, choć połowę z tego, co wymieniłaś :)

      Usuń
  4. ciecierzyca podzieliła moją rodzinę dokładnie na pół- robię ją tylko dla siebie i Małej, reszta nie tyka, a szkoda:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Smaczna ,można eksperymentować i na słodko i na wytrawnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam cieciorkę, szczególnie w sałatkach :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy, ale dosłownie nigdy nie próbowałam, a teraz jest taka modna, a ja dalej muszę unikać :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam cieciorkę <3 Gości u mnie bardzo często w domowym hummusie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak lubię ciecierzycę. Wreszcie wiem, jak ją przyrządzić. Dzięki za przepis! ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. uwielbiam ją najbardziej przez hummus :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię chociaż nie jestem wege, ale z tym popędem... teraz muszę uważać ;P

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciecierzyca coraz popularniejsza, bardzo mnie to cieszy :D Jest przepyszna!

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam ciecierzycę. Jest świetna i na pastę i jako baza pod burgera.. Albo jako prażona przekąska :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciecierzyca to must have w mojej kuchni. Ograniczam spożycie mięsa i dlatego szukam alternatywnych rozwiązań, a cieciorka idealnie pasuje do różnych moich dań. Uwielbiam kotleciki z ciecierzycy, czy makaron z cieciorką i warzywami. Jest taka zdrowa i pyszna :)

    OdpowiedzUsuń