środa, 13 lipca 2016

Czerwona porzeczka - poznaj jej skład i właściwości

Prawdopodobnie nie tylko mi czerwone porzeczki kojarzą się z dzieciństwem i z ogródkiem babci. Popularne w naszym kraju owoce lata są nie tylko genialnym urozmaiceniem orzeźwiających sałatek, dań czy koktajli ale również skarbnicą zdrowia i urody! Są one doskonałym przykładem tego, że małe potrafi być wielkie. Zanim pójdziesz ich nazbierać do koszyka koniecznie poznaj ich skład i zbawienne właściwości.


PORZECZKA CZERWONA:

Bardzo popularny w Polsce krzew z rodziny agrestowatych, należący do roślin wieloletnich.
Owoce krzewu mogą różnić się barwą (od białej, przez czerwoną aż do czarnej), jednak wszystkie są drobnego, kulistego kształtu. Smak porzeczki jest bardzo charakterystyczny, lekko kwaskawy.

SKŁAD:
  • 100g = ok. 65kcal
  • witaminy: C, A, PP, z grupy B, kwas foliowy
  • minerały: żelazo, potas, wapń, selen, magnez, fosfor, sód, cynk
  • błonnik
  • węglowodany
  • garbniki i pektyny
  • polifenole
  • kwas jabłkowy, askorbinowy i bursztynowy

KORZYŚCI:

odporność, uroda i odchudzanie
  • pomagają zwalczyć i chronić przed przeziębieniami, infekcjami i grypami
  • wzmacniają odporność
  • działają przeciwgorączkowo
  • chronią i wspomagają leczenie anginy
  • korzystnie wpływają na urodę
  • hamują procesy starzenia się
  • zwalczają problemy skóry tłustej oraz trądzikowej
  • działają oczyszczająco i tonizująco
  • rozświetlają piegi
  • sprzyjają walce z nadwagą
  • pomagają kontrolować poziom cukru we krwi
układ krążenia, układ pokarmowy i układ moczowy
  • korzystnie wpływają na pracę serca
  • chronią i wspomagają leczenie chorób układu krążenia
  • pomagają regulować poziom cholesterolu we krwi
  • chronią przed miażdżycą naczyń i dolegliwościami serca
  • chronią przed atakami serca
  • zwiększają przyswajalność składników odżywczych
  • korzystnie oddziałują na układ pokarmowy
  • zwiększają ruchliwość jelit
  • zaostrzają apetyt
  • łagodzą objawy zaburzeń żołądkowo-jelitowych
  • oczyszczają z toksyn
  • zwalczają zaparcia, zgagę, nudności oraz niestrawość
  • pomagają przy niewydolności wątrobowej i przy schorzeniach wątroby
  • działają moczopędnie i żółciopędnie
  • pomagają w usuwaniu kamieni nerkowych
  • chronią przed powstawaniem kamieni żółciowych
  • pomagają leczyć schorzenia układu moczowego, w tym zapalenie dróg moczowych
inne
  • łagodzą bóle miesiączkowe
  • pomagają przy reumatyzmie
  • pomagają leczyć zadrapania i rany
  • łagodzą bóle głowy i migrenę

PRZECIWSKAZANIA i KUCHNIA:

Na ilość porzeczek w diecie powinny uważać osoby z nadmiernym apetytem, jako że mogą ten apetyt jeszcze bardziej zaostrzyć. Z tego też powodów jest zalecana dla niejadków.

W kuchni są bardzo uniwersalne i pozwalają robić ze sobą na prawdę wiele. Ja osobiście uwielbiam naleśniki i pierogi z porzeczkami, choć równie dobrze smakują same, w kompocie, w wodzie, w sałatkach owocowych, jak również w owsiankach i wypiekach "fit" batoników i ciasteczek.
Bardzo znane i lubiane są również wszelkie przetwory, jak dżemy, powidła, nalewki, wina itp.

W jakiej postaci Wam porzeczki najbardziej smakują? :)

POZDRAWIAM :)

11 komentarzy:

  1. Uwielbiam czerwone porzeczki. Jako mała dziewczynka zawsze pomagałam zrywać je Babci. Zawsze wysysałam środek, krzywiłam się, ale uwielbiałam tę kwasotę. Pyszne i zdrowe owoce. Świetne na przetwory i z dużą dawką witaminy C <3 Mniam :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Mamy tyyyyle porzeczek, że nie wiemy co z nich zrobić xD Bardzo lubimy ale nie chce się nam ich obierać z gałązek :P

    OdpowiedzUsuń
  3. W tym roku nie zdążyłam nazbierać niestety, nie wiedziałam, że takie wartościowe są :-))

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam, a najbardziej lubię zajadać ja prosto z krzaczka :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na pewno są zdrowe, ale ja za czerwonymi nie przepadam - wolę czarne :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Lubię kisiel porzeczkowy oraz dżem i kompot. Ten drugi świetnie urozmaica kanapkę z białym serkiem lub owsiankę :) W tym roku robiłam z mamą przetwory z porzeczek (czerwonych i czarnych), wiśni i malin do słoiczków - bez cukru, takie zapasterysowane soki, musy :) Idealne będą na zimę!

    OdpowiedzUsuń
  7. wolę czarną niż czerwoną, ale tą dodaję głównie do owsianki lub mrożę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam porzeczki, zwłaszcza prosto z krzaczka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tak dawno nie jadłam porzeczek...Teraz, patrząc na zdjęcie, przypomniałam sobie ich cudowny smak :)
    Bardzo bogaty w informacje tekst :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie wiedziałam, że czerwona porzeczka działa oczyszczająco, że wzmacnia odporność to wiem. Lubię ją jeść :) Dzięki za garść przydatnych porad.

    OdpowiedzUsuń