środa, 27 lipca 2016

Właściwości lecznicze i odżywcze brzoskwini - wpływ na zdrowie

Kolejny owoc kojarzący się z latem i wakacjami, słodkim smakiem i miękką, milutką skórką koloru słońca. Brzoskwinia to jedna z najsmaczniejszych bomb witaminowych na całym świecie, która dopinguje naszemu zdrowiu i samopoczuciu. Jak? Po pierwsze, niweluje stres i łagodzi jego objawy, kojąco wpływając na nasz układ nerwowy, po drugie sprzyja odchudzaniu i poprawia urodę, po trzecie... Przekonajcie się sami!


HISTORIA:
  • Pochodzenie - Chiny, ok. 4 tys. lat temu
  • "Perskie jabłko" - miano brzoskwini nadane przez Rzymian
  • Europa - brzoskwinia zawędrowała do Grecji około III wieku p.n.e.
  • Symbolizuje płodność
BRZOSKWINIA:

Owoce drzewa z rodziny różowatych, które znajdują zastosowanie nie tylko w kuchni, ale również jako rośliny ozdobne. Są duże, mechate najczęściej koloru zachodzącego słońca o soczystym i orzeźwiającym smaku oraz słodkim aromacie.
Pomimo przeróżnych dostępnych produktów, które są dziełem przetwórstwa brzoskwiń - najlepsze są świeże, surowe i bez sztucznych dodatków jak np. cukier, syrop itp.



SKŁAD:
  • 100g = ok. 46kcal
  • witaminy: A, B1, B2, B3, B6, C, E, K, PP, kwas foliowy
  • minerały: wapń, magnez, potas, miedź, fosfor, żelazo, mangan, selen, bor
  • związki fitochemiczne, karotenoidy
  • błonnik
  • węglowodany
KORZYŚCI:

odchudzanie, uroda i organizm
  • sprzyjają odchudzaniu, są niskokaloryczne
  • oczyszczają organizm z toksyn i szkodliwych substancji
  • usprawnia metabolizm
  • korzystnie wpływają na urodę, zwłaszcza na kondycję skóry
  • odświeża koloryt skóry
  • spowalniają procesy starzenia się
  • wspomagają odporność
  • chronią przed anemią
  • chronią i pomagają zwalczać choroby nowotworowe
reumatyzm, kości, nerki i układ pokarmowy
  • działają zasadotwórczo
  • pomagają przy reumatyzmie
  • chronią i zmniejszają ryzyko przed zachorowaniem na osteoporozę
  • wspomagają wydzielanie soku trawiennego
  • działają moczopędnie
  • pomagają przy schorzeniach układu moczowego i chorobach nerek, np. przy dnie moczanowej
  • chronią przed kamicą nerkową
  • wspomagają pracę nerek
  • wpływają korzystnie na pracę układu pokarmowego
  • pomagają przy zaparciach
  • dbają o prawidłowe funkcjonowanie jelit
  • zmniejszają ryzyko wystąpienia raka jelita
układ nerwowy, ciąża, wzrok i serce
  • poprawiają samopoczucie
  • niwelują stres i jego skutki
  • łagodzą nerwy i podenerwowanie, stany lękowe
  • posiadają właściwości relaksujące i wyciszające
  • zalecane są kobietom w ciąży
  • korzystnie wpływają na wzrok
  • pomagają obniżyć cholesterol i nadciśnienie
  • korzystnie wpływają na pracę serca

PRZECIWSKAZANIA:

W przeciwieństwie do innych owoców, duża ilość brzoskwiń nie powoduje problemów układu pokarmowego, dlatego jak najbardziej mogą być spożywane i przez dzieci, przez osoby starsze, jak i rekonwalescentów. Nie ma raczej żadnych przeciwskazań.

KUCHNIA I KOSMETYKA:

Zarówno w kuchni, jak i w kosmetyce brzoskwinie mają swoje miejsce. Same w sobie smakują rewelacyjnie i mają ogromne grono zwolenników, ale można z nimi również eksperymentować. Czy to w wypiekach, czy to w sokach, koktajlach, sałatkach czy daniach głównych. Możliwości jest masa.
W kosmetyce również w surowej postaci sprawdzają się świetnie w postaci masek - zwłaszcza na cerę! Nie bez powodu są wykorzystywane do produkcji różnego rodzaju kosmetyków.

Lubicie brzoskwinie? W jakiej postaci najbardziej? :):)

POZDRAWIAM :)

9 komentarzy:

  1. Jakoś nie przepadamy za brzoskwiniami i zdecydowanie bardziej wolimy morele. Morele to w ogóle nasze ulubione owoce zaraz po truskawkach i malinach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O w takim razie następnym razem napiszę o morelach :):) Jeszcze o nich nie pisałam :)

      Usuń
    2. Koniecznie! Aktualnie mamy na blogu torcika z morelami i stwierdziłyśmy, że te owoce mają wiele zastosowań a już świetnie łączą sie z kokosowymi nutami! :)

      Usuń
  2. A ja brzoskwinie lubię. Może jakoś za nimi nie szaleję, ale w sezonie zawsze je kupuję - tak raz na tydzień po kilka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jedne z moich ulubionych owoców z dzieciństwa :) jem je głównie solo, ale robię też dżemy, musy, ciasta czy dodaję do sałatek albo owsianek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzooo lubię brzoskwinie i to chyba w każdej postaci. Ostatnio zrobiłam nawet dżem z dodatkiem brzoskwini.
    Bardzo treściwy tekst. Super :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uwielbiam brzoskwinie, ale muszę przyznać, że najbardziej smakują mi na surowo, a nie w postaci dżemów czy innych przetworów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Brzoskwinie są wspaniałe, ostatnio bardzo gustuję właśnie w tych płaskich :)

    OdpowiedzUsuń