środa, 6 lipca 2016

Właściwości lecznicze żurawiny warte uwagi - polski superfood?

Żurawina (najzdrowszy owoc świata) jest u nas najbardziej popularna w przetworzonej formie i choć najlepsze i najzdrowsze są świeże owoce, nie są one tak łatwo dostępne na naszym rynku jakbyśmy tego chcieli. Ja doceniać żurawinę zaczęłam stosunkowo niedawno, zaczęłam jej dosypywać do wypieków, do sałatek, owsianek i naleśników. Wcześniej znajdywała się w moim życiu tylko i wyłącznie w towarzystwie oscypków. A przecież nie od dziś wiadomo, jak wielkimi właściwościami zdrowotnymi się odznacza. Największą rolę ogrywa w zwalczaniu wrzodów żołądka, zapaleniach i schorzeniach pęcherza moczowego, schorzeniach reumatycznych, leczeniu grypy i anginy. Jeśli podane dolegliwości nas spotykają - świetnie, możemy korzystać z dóbr żurawiny, jednak to nie wszystko. Żurawina ma w sobie tyle dobroci, że starczy dla każdego, tak osoby chorej, jak i tej zdrowej.


HISTORIA:

Pochodzi z obszarów Ameryki Północnej. "Cytryna dla ubogich" od wieków cieszyła się popularnością nie tylko ze względu na walory smakowe, ale na mnogość składników odżywczych, które ugruntowały jej wysoką pozycję w medycynie naturalnej. Jest nie tylko naturalnym antybiotykiem, ale również sprawdzonym lekarstwem na wiele dolegliwości i chorób, o których będzie mowa poniżej.

ŻURAWINA:

To wieloletnia roślina z rodziny wrzosowatych, która kwitnąć w czerwcu i w lipcu daje niezwykle zdrowe i smaczne owoce w postaci czerwonych, mięsistych jagód. W Polsce niestety rzadko się je spotyka w świeżej, nieprzetworzonej postaci, ale może niedługo zacznie się to zmieniać. Zwłaszcza, że są to rośliny rosnące i uprawiane w naszym kraju.
Powinny być dostępne od października do stycznia, a w lodówce w szczelnym opakowaniu spokojnie mogą leżeć około 3 miesięcy.


SKŁAD:
  • witaminy: C, A, B1, B2, B6, E, karoten
  • minerały: potas, żelazo, wapń, magnez, sód, fosfor, jod
  • błonnik
  • flawonoidy
  • garbniki i kwasy organiczne, np. kwas cytrynowy

KORZYŚCI:

odporność, pęcherz moczowy i opryszczka
  • wzmacnia odporność organizmu
  • jest świetnym remedium na przemęczenie
  • działa przeciwgorączkowo
  • leczy przeziębienia, grypy, zapalenie gardła, infekcje i anginę
  • chroni przed powyższymi
  • działa antybakteryjnie i przeciwgrzybiczo
  • niweluje bakterie w jamie ustnej, co pomaga zapobiec zapaleniu migdałków, ucha czy zatok przynosowych
  • jest naturalnym antybiotykiem
  • zapobiega infekcjom i zapaleniom układu moczowego
  • zmniejsza podatność na wystąpienie zapalenia pęcherza moczowego
  • zmniejsza ryzyko powstania opryszczki i ją leczy
serce, układ pokarmowy i nerki
  • wspomaga pracę serca
  • leczy schorzenia lub choroby serca
  • zmniejsza ryzyko chorób serca, np. miażdżycy czy zawału
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • korzystnie wpływa na układ krążenia
  • zmniejsza zapychanie się naczyń krwionośnych
  • reguluje przemianę materii
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • korzystnie wpływa na funkcjonowanie całego układu pokarmowego
  • niszczy szkodliwe bakterie i przywraca prawidłową mikroflorę jelitową
  • zapobiega zaparciom
  • chroni przed wrzodami żołądka i dwunastnicy
  • zapobiega tworzeniu się kamieni nerkowych
  • rozpuszcza kamienie nerkowe
inne
  • pomaga leczyć choroby dziąseł
  • zmniejsza ilość bakterii osiadających na zębach i dziąsłach
  • zapobiega próchnicy i powstawaniu płytki nazębnej
  • zapobiega chorobom nowotworowym
  • spowalnia wzrost i rozwój guzów nowotworowych
  • zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby Alzheimera i Parkinsona
  • łagodzi bóle miesiączkowe i dolegliwości po menopauzie
  • opóźnia proces starzenia się
  • wspomaga odchudzanie się
  • korzystnie wpływa na urodę
  • pomaga w niektórych chorobach skóry

PRZECIWSKAZANIA:

Powyższa lista, która się ciągnie i ciągnie wskazuje bezsprzecznie na to, że możemy śmiało nazywać naszą żurawiną "polskim superfood`em". Jednak nie wszyscy mogą się cieszyć z właściwości, jakie te niewielkie owoce oferują.
Osoby podatne na osteoporozę, osoby biorące leki przeciwzakrzepowe oraz z kamicą nerkową powinny wstrzymać się przed sięganiem po żurawinę.

KUCHNIA:

Pomijając żurawinę w formie przekąski i dodatku do dań czy wypieków, można z niej zrobić również sok, herbatę, koktajl oraz alkohole jak np. nalewka.
Suszoną żurawinę można kupić w większości sklepie, u mnie jest tutaj.
Wysokie właściwości zdrowotne ma również żurawina w postaci soku, ale o tym kiedy indziej.

Jest Wam dobrze znana? W jakiej postaci najbardziej lubicie żurawinę? :):)

POZDRAWIAM ;)

10 komentarzy:

  1. Jeszcze nie jadłyśmy żurawiny w świeżej postaci :/ A taka obtoczona w oleju i cukrze nie przekonuje nas do siebie. Koniecznie musimy upolować świeże owoce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świeże najlepsze ale z dostępnością niestety jesteśmy grubo do tyłu ;/

      Usuń
  2. Dzisiaj w sklepie się zastanawiałam czy brać sok żurawinowy - kurcze, trzeba było brać :D

    OdpowiedzUsuń
  3. uwielbiam robić z niej sos albo sok do słoików :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jeszcze nie próbowałam ale coraz bardziej mnie to kusi :)

      Usuń
  4. przeważnie jem suszoną, którą dodaję do serka wiejskiego razem z bananem i wiórkami kokosowymi :) ale lubię ją też w sosie do pulpecików :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zamiast wiórków kokosowych owoce goji i otręby - moje częste drugie śniadanie :D

      Usuń
  5. Do tej pory sięgałam tylko po żurawinę suszoną, dodając ją do granoli z owocami bądź po prostu jako przekąskę jednak sok żurawinowy to musi być pyszne! :)

    OdpowiedzUsuń