poniedziałek, 4 lipca 2016

Wszystko o magnezie - właściwości, źródła i niedobór

Dosyć sporo mówi się o objawach jakie towarzyszą przy niedoborach magnezu i o suplementacjach tego pierwiastka. W rzeczy samej jest ogromnie ważny dla zdrowia i prawidłowego funkcjonowania, jednak najlepiej przyswajalną formą są źródła naturalnego magnezu, które znajdziemy w pożywieniu.
Wzmocnienie mięśni i kości, leczenie astmy, niwelowanie stresu i łagodzenie układu nerwowego to tylko kilka spośród wielu innych właściwości zdrowotnych, jakimi odznacza się magnez.


MAGNEZ i ZAPOTRZEBOWANIE:

Jest bardzo ważnym dla organizmu pierwiastkiem chemicznym, wchodzi w skład kości, utrzymuje prawidłowe ciśnienie osmotyczne we krwi i uczestniczy w przesyłaniu sygnałów w układzie nerwowym. Ponad to aktywuje ponad 300 enzymów, współpracuje z hormonami i chroni przed pierwiastkami toksycznymi. Nie bez powodu nazywany jest pierwiastkiem życia, jednym z najważniejszych pierwiastków.

Zapotrzebowanie dobowe wynosi 300-400mg.

ŹRÓDŁA MAGNEZU:

Mogłoby się wydawać, że nie brakuje nam magnezu w pożywieniu. Jednak z biegiem czasu jest coraz gorzej, dlaczego tak się dzieje? Coraz częstsze i powszechniejsze nawożenie chemiczne, utrwalanie i stosowanie przeróżnych konserwantów niszczą i pozbawiają pożywienie pierwotnie zawartych w nim składników odżywczych, witamin i minerałów - wśród których jest magnez.
Utrudnienie przyswajalności, jak również wypłukiwanie magnezu z organizmu powoduje nadmierne picie alkoholu i kawy. Nie bez znaczenia jest również styl życia i dieta, nie od dziś wiadomo, że stres i nerwy nie budują, a niszczą nasze zdrowie. Podobnie złe nawyki żywieniowe, jak np. brak warzyw w diecie, bogactwo samych "złych" tłuszczów, cukry proste itp.

Gdzie zatem możemy szukać magnezu?
  • Produkty zbożowe: płatki owsiane, kasza gryczana, kasza jaglana, ciemne i pełnoziarniste pieczywo, otręby
  • Rośliny strączkowe i warzywa: soja, ciecierzyca, fasola, szpinak
  • Ryby i owoce morza: pstrąg, makrela, dorsz, łosoś
  • Owoce: banany
  • Gorzka i prawdziwa czekolada, kakao
  • Orzechy laskowe i włoskie, migdały, pestki dyni
  • Woda mineralna

WŁAŚCIWOŚCI I ROLA MAGNEZU:
  • buduje mocne kości, zęby, ścięgna i mięśnie
  • reguluje napięcie mięśni i ścięgien
  • przyspiesza regeneracje mięśni i zrastanie się kości bądź złamań
  • przyspiesza leczenie kontuzji
  • zapobiega osteoporozie
  • łagodzi bóle menstruacyjne
  • obniża napięcie przedmiesiączkowe
  • poprawia trawienie
  • chroni przed toksycznymi pierwiastkami
  • reguluje pracę tarczycy
  • zapobiega i chroni przed rozwojem cukrzycy typu II
  • chroni przed tworzeniem się kamieni nerkowych
  • korzystnie wpływa na układ nerwowy
  • niweluje stres, rozdrażnienie i koi nerwy
  • uspokaja i pozwala się zrelaksować
  • poprawia samopoczucie
  • obniża nadpobudliwość i nerwowość
  • zapobiega i pomaga leczyć choroby psychiczne, jak depresja
  • wspomaga myślenie i koncentrację
  • zapobiega nadciśnieniu i chorobom serca
  • chroni serce i korzystnie wpływa na jego pracę
  • pomaga w leczeniu chorób serca
  • pomaga leczyć choroby dróg oddechowych, zapalenie oskrzeli, astmę

NIEDOBÓR I NADMIAR - OBJAWY:

Zarówno niedobór magnezu, jak i jego nadmiar nie są korzystne dla naszego organizmu. Niestety coraz więcej osób dotyka problem z niedoborem magnezu, co więcej - wiele z nich nie ma o tym pojęcia.
Jeśli chodzi o nadmiar - każdy niedobór należy wpierw oprzeć na diecie i na naturalnych źródłach składników, których nam brakuje. Na poznaniu ich i innych zależnych, które utrudniają lub zwiększają przyswajalność. Jak już wcześniej mówiłam odnośnie magnezu, przyjacielem będą zboża, ryby i czekolada, podczas gdy wrogiem będzie alkohol i kawa.
Dopiero gdy wyeliminujemy z diety produkty szkodliwe lub utrudniające przyswajanie magnezu, włączymy do diety produkty bogate w ten pierwiastek i nie zauważamy żadnej różnicy - idziemy skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem, aby nam doradził, który suplement byłby dla nas najlepszy. Jeśli niedobór jest bardzo duży i dokuczliwy - oczywiście również nie obejdzie się bez diety - od razu udajemy się do lekarza lub dietetyka.



NIEDOBÓR:

Objawy niedoboru magnezu:
  • zmęczenie ogólne i mięśniowe
  • osłabienie i brak energii
  • bezsenność i trudności z zasypianiem
  • migrena i uporczywe bóle głowy
  • drażliwość, nerwowość, podrażnienie
  • skurcze mięśni, drżenie rąk
  • drganie powiek
  • bezsenność
  • złe samopoczucie
  • wypadanie włosów, łamliwość paznokci
  • kołatanie serca
  • ubytki w zębach
  • trudności z koncentracją i uczeniem się
  • bolesne miesiączki
  • uszkodzenie nerek i wątroby
Do czego może prowadzić niedobór organizmu? Do nerwicy, depresji, do chorób układu krążenia, osteoporozy,  nawet do trwałego skurczu mięśniowego serca, a zatem do śmierci choć to już ekstremalny przypadek, który zdarza się niezwykle rzadko.

Kto powinien szczególnie dbać o odpowiednią ilość magnezu w diecie oraz co może wpływać na utrudnianie jego przyswajalności?
  • kobiety w ciąży i przy laktacji
  • osoby narażone na ciągły stres i nerwowe sytuacje
  • wysoko przetworzona żywność
  • alkohol, napoje energetyczne i kawa
  • leki np. antykoncepcja w tabletkach

NADMIAR:

Objawy przedawkowania magnezu:
  • biegunki, nudności i wymioty
  • zawroty głowy i mdłości
  • kłopoty z oddychaniem
  • śpiączka
A do czego może doprowadzić nadmiar tego pierwiastka?
Może dojść nawet do upośledzenia przewodnictwa nerwowo-mięśniowego, czyli porażenia mięśni szkieletowych oraz mięśnia sercowego.Pomijając to, nadmiar zaburza przyswajalność innych składników odżywczych i oczywiście może dojść do zatrucia.

PRZED SUPLEMENTACJĄ:

Będę to powtarzała aż do znudzenia: przed suplementacją na prawdę warto iść do lekarza lub dietetyka i spytać o odpowiedni produkt. Owszem, jest internet i są reklamy. Jednak osobom, które za nimi stoją zależy nie na zdrowiu tylko na tym, aby sprzedać własny produkt, dlatego nie możemy być pewni, który rzeczywiście jest najlepszy, a zwłaszcza który sprawdzi się akurat u nas.
To jest druga rzecz, suplement lub lekarstwo, które doskonale się sprawdziło i pomogło znajomej, wujkowi, mamie - obojętnie - Tobie może zaszkodzić. Każdy organizm jest inny, stety lub niestety.
Z awersją pójścia do lekarza stanowczo powinny zmierzyć się kobiety w ciąży, karmiące, osoby z nadciśnieniem i chorobami serca, jak również nerek. Tutaj już konieczna jest konsultacja. I ze względu na leki i ze względu na dawkę.

A jak wygląda Wasza sytuacja? :) Brakuje Wam magnezu, czy suplementujecie? ;)

MIŁEGO DNIA :)

14 komentarzy:

  1. Gdy źle się odżywiałam, często łapały mnie skurcze i zamiast uzupełnić niedobory dietą - łykałam magnez w tabletkach :/ Potem stałam się bardziej świadoma tego, jak pożywienie na nas oddziałuje.
    Gdy miałam dużo stresu związanego z sesją, to mój organizm domagał się kakao - piłam kubek do każdego posiłku, dodawałam do owsianki i jadłam gorzką (min. 80%) czekoladę. Po stresie przeszła mi całkowicie ochota na kakao.
    Nie suplementuję go w tabletkach - zresztą, ciężko o dobrze przyswajalny preparat... Jedni mówią, że chelat jest dobry, inni że coś innego :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepiej i najbezpieczniej jest szukać rozwiązania w naturalnych źródłach i słuchać czego chce i potrzebuje nasz organizm :)

      Usuń
  2. Z tego co przeczytałam wnioskuję, że jeszcze kilka lat temu miałam niedobór magnezu. Teraz raczej ten problem mnie nie dotyczy. Mam taką nadzieję... Muszę pokazać Twój post mojej mamie, u niej dostrzegam dolegliwości związane z niedoborem magnezu. Bardzo przydatny post!

    OdpowiedzUsuń
  3. ja akurat jem bardzo wiele produktów z tych, które wymieniłaś, więc nie potrzebuję go suplementować. Kiedyś próbowałam z tego względu, że piję dość dużo kawy (mój mały nałóg) i jednak mnie uczuliło :( zdecydowanie wolę zbilansowaną dietę od suplementacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak ja ;) Niesamowite jak wiele potrafi zdziałać sama zdrowa i zbilansowana dieta :)

      Usuń
  4. Ja się ostatnio zdziwiła, bo zrobiłam kompleksowe badania i okazało się, że mój magnez ma się całkiem dobrze, mimo że go nie suplementowałam i choruję na celiakię. Najwyraźniej dbałość o różnorodną i zdrową dietę przynosi efekty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że tak wyszło :):) Dokładnie tak :)

      Usuń
  5. Muszę zadbać o magnez, zwłaszcza teraz w wakacje, kiedy na treningu wypacam dwa razy tyle co zwykle :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Magnezu jem sporo i ma nadzieję, że wchłania mi się należyta ilość - nigdy nie miałam stwierdzonych niedoborów, a bez wątpienia to ważny składnik :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli nie widzisz u siebie żadnych niepokojących objawów to nie ma powodu do obaw :)

      Usuń
  7. Magnezu jem sporo i ma nadzieję, że wchłania mi się należyta ilość - nigdy nie miałam stwierdzonych niedoborów, a bez wątpienia to ważny składnik :)

    OdpowiedzUsuń
  8. kasza gryczana i orzechy - to moje główne źródło magnezu. Dobrze, że piszesz o naturalnych źródłach, bo w tv i radio ciągle o tych ch....tabletkach ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Raczej problemów z magnezem nie mamy :) Jadamy produkty, które go posiadają i to bardzo często :) Mamy nadzieję, że wszystko ładnie wchłaniamy i wykorzystujemy xD

    OdpowiedzUsuń