wtorek, 16 sierpnia 2016

Kukurydza - właściwości i wpływ na zdrowie

Kukurydza znana jest każdemu, a uprawiana jest już od ponad pięciu tysięcy lat. Była głównym źródłem pożywienia dla Majów, Inków i Azteków. Inaczej nazywana Złotem Indian, jest nie tylko smaczna, ale również pożywna. Wpływa korzystnie na funkcjonowania naszego organizmu, ponad to dodaje sił i energii, jest jedną z najpopularniejszych uprawnych roślin na świecie. Czego więc o niej można nie wiedzieć?


HISTORIA:
  • Kukurydzę zaliczamy do najstarszych roślin uprawianych przez człowieka
  • Pierwsze uprawy - ponad 5 tysięcy lat p.n.e.
  • Pochodzenie - Ameryka Łacińska
  • Europa - XVI w. za sprawą Krzysztofa Kolumba, który to również był zafascynowany nie tyle samą rośliną, co jej właściwościami
  • Polska - XVII/XVIIIw.

KUKURYDZA:

To gatunek rośliny jednorocznej z rodziny wiechnitowatych. Używana jest zarówno w kuchni, jak i w medycynie naturalnej. Liczy sobie tysiące odmian i gatunków.
Najprostszy podział odmian kukurydzy to kukurydza pastewna (służąca jako pasza dla zwierząt) oraz kukurydza jadalna, o której tu mówimy.


SKŁAD:
  • 100g = ok. 110kcal (nieprzetworzonej kukurydzy)
  • witaminy: z grupy B, D, K, E, A, C, kwas foliowy, niacyna
  • minerały: żelazo, miedź, potas, magnez, wapń, mangan, cynk, sód, fosfor, selen, jod, kobalt i brom
  • skrobia (60-70%)
  • białko
  • błonnik
  • zeaksantyna i luteina

KORZYŚCI:

nowotwory, wzrok i uroda

  • chroni przed nowotworami, m.in. rakiem piersi, prostaty czy jelita grubego
  • blokuje postępujące procesy nowotworowe
  • wspomaga profilaktykę chorób nowotworowych
  • chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej
  • wspomaga widzenie
  • dba o zdrowie naszych oczu
  • korzystnie wpływa na skórę
ciąża, nerki i serce:
  • korzystnie wpływa na rozwój płodu
  • korzystnie wpływa na pracę nerek i chroni je przed chorobami
  • działa moczopędnie
  • pomaga przy kamicy nerkowej i zapaleniu nerek
  • dba o wątrobę i drogi żółciowe
  • pozytywnie wpływa na pracę serca
  • pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu
układ moczowy, anemia i układ pokarmowy:
  • pomaga przy zapaleniach i schorzeniach układu moczowego
  • działa moczopędnie
  • pomaga w anemii
  • pomaga na zaparcia
  • usprawnia proces trawienia
  • nie zawiera glutenu
  • pomaga oczyszczać organizm

NA CO UWAŻAĆ:

Jest to nie tylko jedna z najpopularniejszych roślin uprawianych na świecie, niestety należy również do tych najbardziej przetworzonych. Często z kukurydzy właśnie tworzy się inne produkty o wątpliwej wartości odżywczej.

Jak wybrać dobrą kolbę kukurydzy?
Świeże kolby powinny być okryte zielonymi liścmi, na które powinny spływać jedwabiste włosy, z wyglądu lekko wilgotne. Kolby powinny być gładkie, bez uszkodzeń i przebarwień, natomiast ziarna powinny ściśle do siebie przylegać.

Jak gotować?
Najlepiej włożyć kukurydzę na godzinę do lodowatej wody przed gotowaniem. Następnie gotować 10-15 minut w wodzie z dodatkiem cukru lecz bez soli albo w mieszance wody z mlekiem (1:1).

W kuchni można kukurydzę wykorzystać do wielu dań i na wiele sposobów, choć najlepiej chyba smakuje sama z dodatkiem pieprzu i mieszanki różnych przypraw.

Lubicie kukurydzę? W jakiej postaci smakuje Wam najbardziej? :)

POZDRAWIAM :)

10 komentarzy:

  1. Ooo...jak ja dawno nie jadła takiej kukurydzy...a muszę przyznać, że bardzo mi smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakoś nie gustujemy za bardzo w kukurydzy. Raz na jakiś czas znajdzie się w sałatce ale generalnie bez szału :P

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w lodówce 4 kolby - uwielbiam taką świeżą ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Z tym gotowaniem to prawda, żeby nie solić. Ja do niedawna żyłam w niewiedzy i soliłam wodę a potem dziwiłam się, że tak długo się gotuje :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Kukurydza? Gotowana, grillowana lub pieczona - klasycznie z masłem i odrobiną soli lub nieco szalona z pietruszką ostrą papryczką i limonką :). Mnia!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam kukurydzę, to najlepszy przysmak lata :) mogę ją jeść bez końca i pomimo tego, że jest dość kaloryczna, nic nie szkodzi, bo ma wiele wartości.

    OdpowiedzUsuń
  7. lubię ugotowaną z masłem, ale i dodaję do wielu dań np meksykańskich :)

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam! <3 ale rzadko jem, bo jednak bogata w cukry :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzoo lubię kukurydzę. Dodaję ją do sałatek, gorących dań itd. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiamy kukurydzę. Konserwową często dodajemy do surówek czy gotowanych warzyw. Teraz kiedy jest sezon na kukurydzę w kolbach, nie żałujemy jej sobie i jemy praktycznie codziennie, zwyczajnie ugotowaną i jest przepyszna. Nie wiedziałyśmy jednak, że ma aż tyle korzyści, teraz tym bardziej nie będziemy jej sobie odmawiać. Bardzo przydatne posty dodajesz z ciekawymi informacjami. Z pewnością będziemy tu zaglądać. Pozdrawiamy :)

    OdpowiedzUsuń