środa, 28 września 2016

Co to jest cykoria? Właściwości i korzyści, czyli co za nią przemawia?

Dosyć niespotykane warzywo, rzadko się o nim słyszy, a jeszcze rzadziej się go używa. Sama dopiero nie dawno natknęłam się na cykorię i to też głównie przez zmianę diety. Bogata w składniki mineralne i witaminy, jedna główka liczy zaledwie 30kcal! Ale pomoc w odchudzaniu to nie jedyna zaleta, dzięki której powinniśmy spróbować się zapoznać z cykorią, oprócz tego pomaga nam zwalczyć wiele schorzeń i chorób!


HISTORIA:
  • Pochodzenie - Belgia
  • Znana za czasów - starożytności
  • Dawniej wierzono, że cykoria posiada właściwości magiczne, używano jej nawet do "praktykowania" czarnej magii
CYKORIA:

To roślina z rodziny astrowatych, wykorzystywana zarówno w ziołolecznictwie i medycynie naturalnej, jak i w kuchni. Ponadto jest świetnym zamiennikiem kawy.
Najpopularniejsze odmiany cykorii to sałatowa, korzeniowa oraz korzeniowa biała. Należy do zimowego sezonu, możemy ją kupić od listopada do kwietnia.


SKŁAD:
  • 1 główka = ok. 30kcal
  • witaminy: A, B1, B2, C, E, K
  • minerały: potas, żelazo, fosfor, magnez, wapń, mangan, cynk, selen, kwas foliowy, sód
  • błonnik
  • węglowodany

KORZYŚCI:

ogólne, odporność i uroda:
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • podnosi odporność organizmu
  • chroni i wspomaga walkę z przeziębieniem, grypą i infekcjami
  • zwalcza wolne rodniki
  • poprawia koloryt skóry
  • hamuje proces starzenia się
  • odmładza skórę
  • pomaga w leczeniu chorób skóry (np. łuszczycy)
  • łagodzi zmiany trądzikowe i wysypki skórne
  • poprawia stan włosów i paznokci
odchudzanie, cukrzyca i układ pokarmowy:
  • wspomaga odchudzanie
  • jest lekkostrawna
  • poprawia przemianę materii
  • reguluje poziom cukru we krwi
  • wspomaga leczenie cukrzycy
  • stymuluje rozwój prawidłowej mikroflory jelitowej i dba o jelita
  • usprawnia funkcjonowanie układu pokarmowego
  • pomaga w nieżycie żołądka i jelit
  • chroni przed zapaleniem jelita grubego
  • pobudza do wydzielania soku żołądkowego
  • poprawia trawienie
  • pomaga przy wzdęciach i hemoroidach
  • korzystnie wpływa na pracę wątroby i nerek
  • chroni je przed chorobami i schorzeniami, a także pomaga w walce z chorobą
  • działa moczopędnie
inne:
  • obniża poziom złego cholesterolu
  • wspomaga powstawania czerwonych krwinek
  • pomaga przy bezsenności
  • zwiększa produkcję mleka u karmiących matek 


JAK KUPIĆ?

Najważniejsze żeby wybrać świeżą cykorię. Dlatego szukamy cykorii zbitej, ze zwiniętymi liśćmi bez jakichkolwiek przebarwień czy plam. Im mniejsza i bielsza główka - tym większe prawdopodobieństwo, że będzie mniej gorzkiego posmaku.
Jeśli już uda nam się nasze nowe warzywo kupić, przechowujemy je w lodówce - ważne by spożyć je maksymalnie do pięciu dni.

JAK PRZYRZĄDZIĆ?

Oczywiście najkorzystniej spożywać ją na surowo, można ją dodawać do sałatek, kanapek i przeróżnych dań. Pierwszą czynnością jaką robimy biorąc cykorię do ręki to myjemy dokładnie pod zimną wodą. Czyścimy z liści z wierzchu oraz wycinamy głąbik.

Używacie cykorii, czy też tak jak ja dopiero się z nią stykacie? :)

POZDRAWIAM :)

3 komentarze:

  1. chyba widuję ją na targu ale nie jestem pewna, muszę sprawdzić norweską nazwę..."sikori" hehe chyba się nie pomylę:) nie jadłam chyba nigdy- tylko kiełki, które bardzo lubię. na pewno wrzuciłabym cykorię do sałatki- dobrze wiedzieć, ze głąbik trzeba usunąć:) kiedyś jadłam głąby, teraz wiem, że niestety są be

    OdpowiedzUsuń
  2. Pewnie wiele razy ją mijamy ale jakoś specjalnie nigdy nas nie kusiła. Zachęciłaś nas do wypróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. jadam ją dość rzadko, przeważnie kupuję z miksem sałat. Jakoś nigdy nie kusiła mnie zbytnio.

    OdpowiedzUsuń