poniedziałek, 19 września 2016

Dlaczego warto jeść jajka? Właściwości i skład jaj

Panują różne poglądy; jedni mówią, że jajka są niezdrowe i szkodzą, drudzy z kolei są ich wielkimi wielbicielami i nie wyobrażają sobie bez nich śniadania. Należysz do którejś z tych grup? A może do żadnej, bo nie jadasz ich namiętnie dzień w dzień, ale od czasu do czasu z przyjemnością wstajesz rano by zrobić sobie jajecznicę? Nie trzeba się opowiadać za albo przeciw, żeby chcieć wiedzieć co w tej skorupce siedzi - i na tym się dziś skupimy.


JAJKA:

To jeden z produktów pochodzenia zwierzęcego, który od początków historii był doceniany przez człowieka jako niezastąpione źródło białka i pozostałych składników odżywczych.
Do najpopularniejszych możemy zaliczyć jajka kurze, gęsie, kacze, przepiórcze oraz strusie.
Miano szkodzących zdrowiu zyskały niesłusznie w latach 70-tych, kiedy to rozpowszechniło się przekonanie o podnoszeniu cholesterolu itp. Jak się jednak okazało, u osób zdrowych, bez skłonności do odkładania "złego" cholesterolu, nie przyczynia się do żadnych szkód czy pogorszenia zdrowia.

SKŁAD (jajko kurze): 
  • witaminy: A, B2, B12, D, E, K
  • minerały: żelazo, fosfor, magnez, wapń, potas
  • białko - 12-14%
  • węglowodany
  • woda w około 75%
  • tłuszcz
  • lecytyna
  • luteina

WŁAŚCIWOŚCI:

odporność, organizm, masa:
  • działają przeciwzapalnie, przeciwdrobnoustrojowo
  • równoważą poziom cukru we krwi
  • sycą
  • sprzyjają odchudzaniu
  • sprzyjają przybieraniu masy mięśniowej
oczy, serce i układ nerwowy
  • korzystnie wpływają na wzrok
  • poprawiają widzenie
  • chronią przed promieniowaniem UVA i UVB gałkę oczną
  • w zalecanych ilościach* redukują ilość odkładanego cholesterolu i go nie powiększają
  • sprzyjają pracy serca i układu krążenia
  • pomagają regulować ciśnienie krwi
  • wykazują działania antymiażdżycowe
  • wspomagają układ nerwowy

UWAGA!

Okazuje się, że jajka niestety mogą uczulać. Alergia na białko kurzych jaj jest drugą pod względem popularności, zaraz po alergii na mleko. Zdarza się, że alergia nie ujawnia się, gdy jajko przygotowujemy na twardo. Jako, że na alergię najbardziej podatne są dzieci, nie powinno się jajek podawać poniżej pierwszego roku życia.
Odradzane jest też spożywanie jaj na surowo, ze względu na możliwość zakażenia salmonellą.


KUPUJEMY JAJKA!

Nieważne jakie gatunki kupujemy (kurze, gęsie, strusie czy inne) - po pierwsze i najważniejsze, udajemy się do sprawdzonego sprzedawcy lub sprawdzamy czy sposób, w jaki chowane są kury, a możemy to poznać poprzez stemple i klasyfikację danych jaj:
  • 0 - produkcja ekologiczna
  • 1 - wolny wybieg
  • 2 - chów ściółkowy
  • 3 - chów klatkowy
Powierzchnia skorupki powinna być gładka, nie popękana ani nie przebarwiona. Jajko nie powinno wydawać dźwięku przy potrząsaniu.
I nie zapominamy o dacie ważności przy wybieraniu odpowiednich sztuk.

ZALECANA ILOŚĆ:

Osoby bez problemów zdrowotnych śmiało mogą jeść od 4 do 5 jajek tygodniowo.
Jeśli ktoś miał problemy lub ma problemy z podwyższonym cholesterolem, z chorobami serca lub z cukrzycą, zalecana ilość jajek tygodniowo to 1-2 sztuki.
Całkowity zakaz spożywania dotyczy osób, które mają problemy z wątrobą - jednak nie wskazane jest dla nich tylko żółtko.

Jakie jest Wasze zdanie? Lubicie jajka czy nie potrzebujecie ich w swojej kuchni? :)

POZDRAWIAM :)

4 komentarze:

  1. Uwielbiam jajka i nie wyobrażam sobie diety bez nich:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kiedyś jadłam jajka jak szalona, teraz już jem ich mniej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dużo osób pyta nas o to czy jeść jajka. Nigdy ich nie zabraniamy bo mają wiele cennych właściwości ale same jakoś nie za często je jemy :P Po prostu musimy mieć na nie apetyt :)

    OdpowiedzUsuń
  4. ja jem dość sporo jajek, jednak nie codziennie, bo by mi się przyjadły :P

    OdpowiedzUsuń