poniedziałek, 12 września 2016

Właściwości brązowego ryżu - jak wpływa na nasz organizm?

Trzeci najpopularniejszy dodatek do obiadu, obok ziemniaków i kasz. Oprócz białego i brązowego, od niedawna rośnie popularność ryżu czarnego i czerwonego. My dzisiaj zajmiemy się zdrową brązową odmianą. Zastanawialiście się kiedyś co dobrego zapewnia nam porcja brązowego ryżu? Komu jest bardziej potrzebna, a komu mniej? Jak wpływa na osoby aktywne fizycznie, osoby o słabym zdrowiu, a jak na osoby z nadwagą? Jeśli nie - warto chociaż poznać podstawowe informacje na jego temat!


FAKT:
  • Ryż to "polskie ziemniaki" w Azji
Może być spożywany codziennie i do wszystkiego. Ponad to, oprócz podstawowego źródła pożywienia, stanowi symbol życia dla Azjatów. Azjatycka kuchnia bez ryżu po prostu nie istnieje.
  • Brązowy i czarny ryż należą do najzdrowszych odmian spośród wszystkich 40
Najbardziej znane spośród nich to ryż biały, jaśminowy, okrągły, długoziarnisty, czerwony, czarny itp.
  • Jest bardzo uniwersalny
Stanowi nie tylko rodzaj żywności (gdzie dodatkowo można z niego przygotować makaron czy mąkę), ale wykorzystuje się go również do produkcji papieru, oleju czy piwa.

RYŻ:

To nic innego jak ziarno, które się zbiera a następnie usuwa zewnętrzną, niejadalną część/warstwę. Dzięki temu procesowi, który może być wykonywanie zarówno ręcznie, jak i mechanicznie, otrzymujemy już pełnoziarniste, naturalne ziarno częściowo obłuskane.
Zarówno brązowy, jak i czarny, przoduje składem wartości odżywczych i ich ilością na tle pozostałych odmian. Ma, co prawda, krótszy okres do spożycia i dłużej się go gotuje niż ryż biały, ale niższy indeks glikemiczny i bogaty skład, który wnosi do każdego posiłku - z pewnością do siebie przekonuje.


SKŁAD:
  • IG = 55
  • witaminy: z grupy B, C, E, tiamina, niacyna,
  • minerały: potas, magnez, wapń, cynk, fosfor, sód, miedź, mangan, żelazo
  • węglowodany
  • błonnik
  • białko
  • tłuszcze
KORZYŚCI:

ogólne właściwości

  • dodaje energii i sił
  • poprawia odporność
  • działa przeciwzapalnie
  • zwalcza szkodliwe drobnoustroje i wolne rodniki
układ pokarmowy, odchudzanie
  • usprawnia i wspomaga procesy trawienne
  • wspomaga odchudzanie
  • syci i zaspokaja głód
  • jest lekkostrawny
  • reguluje nadmiar soku w żołądku
  • pomaga w budowie mięśni
  • reguluje poziom cukru we krwi
serce, układ nerwowy
  • korzystnie oddziałuje na pracę serca
  • reguluje poziom cholesterolu
  • zmniejsza ryzyko zawału
  • dba o prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego
  • reguluje ciśnienie krwi
  • pomaga zwiększyć koncentrację
  • wspomaga pracę mózgu
  • wpływa kojąco na układ nerwowy

KUCHNIA:

Patrząc na kulturą azjatycką nie trudno o dojście do wniosku, że ryż w rzeczy samej można wykorzystać do większości dań.
Bardzo dobrze się sprawdza w daniach mięsnych, warzywnych i jednogarnkowych, ale nie tylko!
Równie pyszne są sałatki ryżowe, desery, kotleciki ryżowo-jaglane, ryżowo-warzywne, ryż z sosem grzybowym - i wiele, wiele innych.
Ja osobiście już od bardzo dawna nie potrafię się obejść bez mleka ryżowego :)

Gdzie jest miejsce ryżu w Waszych kuchniach? Używacie brązowej odmiany, czy wolicie inne? :)

POZDRAWIAM :)

8 komentarzy:

  1. A ja ryż brązowy tak rzadko jem... Ostatnio zakupiłam czerwony - szarpnęłam się, żeby wypróbować. Ale najczęściej to jednak jem ten biały.

    OdpowiedzUsuń
  2. ryż bardzo często jem i to różne jego odmiany od zwykłego po brązowy, a ostatnio od czasu do czasu kupuję czerwony :)
    jest na tyle uniwersalny, że ląduje w wielu potrawach, a nawet deserach :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię ryż brązowy, który smakuje mi na słodko i na słono :) kuchnia azjatycka bardzo mi imponuje pod względem produktów jakich się tam używa i jakie pyszne dania z tego wychodzą :) super post - jak zawsze mnóstwo informacji, o których nie wiedziałam, a na pewno warto je znać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ajjj muszę się przyznać, że dawno go nie jadłam...

    OdpowiedzUsuń
  5. Każdy ryż bardzo lubimy :) Brązowy, czerwony, czarny, dziki... Ryż jest super :D

    OdpowiedzUsuń
  6. nigdy nie jadłam czarnego i czerwonego ryżu (trzeba nadrobić) za to brązowy uwielbiam! biały też jadam od czasu do czasu a ostatnio upiłam makaron ryżowy i strasznie mi posmakował! ja ogólnie jadam niewiele ziemniaków- w zasadzie mogą dla mnie nie istnieć xD nadrabiam ryżami właśnie i kaszami lub samymi surówkami do tadycyjnego schabowego;)
    ps odpowiedziałam nareszcie na Twoją nominację do Liebstera;)

    OdpowiedzUsuń
  7. no ba, że znany! :D ale ostatnio dowiedziałam się, że nie ma zbytniej różnicy między brązowym a białym- że to mity.. ciekawe czy to prawda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. są różnice i to bardzo duże! ale to dłuższy temat jak na komentarz, postaram się szybko napisać o różnicach w następnych tematach :)

      Usuń