poniedziałek, 5 września 2016

Właściwości lecznicze i odżywcze - sałata zielona, tak prosto!

Niepozorna, codzienna i najzwyczajniejsza zielona sałata potrafi zaskoczyć sobą w na prawdę wielu aspektach! Od zawsze wiadomo, że jak coś jest zielone - to zdrowe. A zielona sałata jest tego doskonałym przykładem. Oczywiście kojarzy nam się z dietą odchudzającą, i owszem! Pozwala nam szybciej i łatwiej schudnąć, ale również wspomaga cały układ pokarmowy i trawienny, wspomaga metabolizm i funkcjonowanie całego organizmu. Najwyższy czas poznać trochę więcej faktów.


SAŁATA:

Należy do roślin jednorocznych z rodziny astrowatych. Jak pewnie każdy sobie wyobraża, liczy sobie olbrzymią ilość gatunków, rodzajów i odmian.
Z pewnością jest bardzo popularna, jednak dużo mniejszą popularnością czy też świadomością cieszą się jej zalety, właściwości i składniki odżywcze.

SKŁAD:
  • 100g = ok. 15kcal
  • witaminy: C, z grupy B, E, D, kwas foliowy
  • minerały: żelazo, magnez, potas, mangan, wapń, miedź, cynk, fosfor
  • błonnik
  • karotenoidy
  • chlorofil
  • kwasy organiczne
  • luteina, zeaksantyna
  • woda w ok. 93%


KORZYŚCI:

układ nerwowy, oczy i odporność
  • wzmacnia system nerwowy
  • wspomaga jego funkcjonowanie
  • działa uspokajająco
  • pomaga przy bezsenności
  • niweluje stres i jego skutki
  • korzystnie wpływa na wzrok
  • chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej
  • podnosi odporność
  • wspomaga leczenie infekcji i przeziębień
układ pokarmowy, odchudzanie i uroda
  • korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego
  • usprawnia trawienie
  • oczyszcza organizm
  • chroni przed zgagą
  • reguluje przemianę materii
  • odkwasza
  • ułatwia wypróżnienia
  • wspomaga odchudzanie
  • obniża poziom cukru we krwi
  • zwalcza wolne rodniki
  • spowalnia procesy starzenia się
inne
  • korzystnie wpływa na krążenie
  • przynosi ulgę przy bólach głowy, przy migrenie
  • działa moczopędnie
  • chroni i wspomaga leczenie nowotworów

JAK WYBRAĆ/PRZECHOWYWAĆ SAŁATĘ?

Jeśli nie możemy zdobyć sałaty wychodząc do własnego ogródka, pozostaje nam znalezienie zaufanego rolnika/sprzedawcy.
Wybieramy sałatę, której liście wyglądają zdrowo i zachęcająco. Nie będą to liście pożółkłe, przebarwione czy uszkodzone. Warto zwrócić uwagę, czy liście sałaty nie są zbyt duże i nadwiędnięte, wówczas sałata mogła być za bardzo nawożona.


Ważne żeby miała dostęp do powietrza, żeby nie była cały czas w folii, w której zaczną utleniać się szkodliwe substancje. Można ją przechowywać w otwartym pudełku/naczyniu w szafce.
Jeśli chodzi o największą zawartość składników odżywczych i najlepsze właściwości - sałata oczywiście najlepsza jest świeża, więc im szybciej się ją zje - tym lepiej!

SAŁATA W KUCHNI:

Nawet się nie zastanawiam ile może być przepisów z sałatą w roli głównej. Jako, że można ją dodać do wszystkiego; od kanapki, poprzez sałatki a na daniach mięsnych i rybnych skończywszy; trzeba za nią na prawdę nie przepadać, żeby jej gdzieniegdzie nie wrzucić.
Jak pewnie zauważyliście, uwielbiam złote środki i różnorodność, dlatego jeśli chcemy najwięcej czerpać z sałaty - najlepszym sposobem będzie wymieszanie jej kilka rodzajów :)

Lubicie sałatę? Może macie jakieś ulubione sałatki, sposoby na przekonanie dzieci lub mężów? :)

POZDRAWIAM :)

5 komentarzy:

  1. Bardzo lubię sałatę i to jest tak proste i powszechne warzywo, że trochę zapomniane i niedoceniane. Sałaty jadam z kanapkami, w formie różnych sałatek. Jest mnóstwo możliwości, aby włączyć to warzywo do swojej diety :)
    Super post, bardzo dużo informacji i przypomnienie o tak ważnym produkcie :)
    Nominowałam Cię do Liebster Blog Award. Mam nadzieję, że weźmiesz udział. Szczegóły u mnie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Oo zaraz do Ciebie zaglądam po szczegóły! :)

      Usuń
  2. sałata na kanapkę i do sałatki to must eat:)
    ulubiona to masłowa ale i lodową i "lollo" też lubię:) słyszałam że im jaśniejsza sałata tym lepiej bo jak jest bardzo ciemnozielona to znaczy że użyto dużo azotanów przy nawożeniu...i że sałatę powinno się rwać a nie kroić nożem...i kupować w sezonie bo poza nim jest bardzo intensywnie nawożona niestety...

    OdpowiedzUsuń
  3. nie mam jednego ulubionego dodatku do sałaty, ale jem jej bardzo dużo i na wiele sposobów od zwykłych sałatek do tych bardziej wymyślnych, aż po dodatek do kanapek :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Niskokaloryczna, smaczna i moze byc spozywana na tyle sposobów :) Jestem na tak, szkoda, że tak trudno dzieciaki przekonać do zieleniny ;)

    OdpowiedzUsuń