środa, 5 października 2016

Uniwersalny lek - wszystko o witaminie C

Pogoda za oknem nie dopisuje; jest szaro, zimno, a w dodatku ciągle pada deszcz. Pomijając pogorszenie nastrojów i samopoczucia, zwiększa się również podatność na przeziębienia, grypy i różne choroby i z tego powodu bardzo duża część osób sięga leczniczo lub profilaktycznie po witaminę C. Dlaczego witamina C jest najlepszą linią obrony naszego organizmu? Albo co ciekawsze, jakie jest działanie kwasu askorbinowego pomijając aspekt odporności? Zastanawialiście się kiedyś?


WITAMINA C:

Inaczej kwas askorbinowy - jest organicznym związkiem chemicznym, który jest dla naszego organizmu niezbędny do zachowania zdrowia i prawidłowego funkcjonowania organizmu.
Historia witaminy C sięga czasów Wikingów, kiedy to wykorzystywano ją przeciw szkorbutowi. Wówczas (właśnie przez szkorbut) nazywano ją środkiem przeciwgnilcowym.
Możemy ją znaleźć głównie w produktach roślinnych, najczęściej są to owoce i warzywa - ale o tym poniżej.

DLACZEGO JEST TAKA ISTOTNA?

Działanie kwasu askorbinowego nie ogranicza się do podnoszenia odporności i walki z przeziębieniem. Jej pozostałe zadania to:
  • ochrona przed stresem
  • ochrona przed procesami starzenia
  • uszczelnianie oraz wzmacnianie naczyń krwionośnych (wówczas trudniej o sińce, krwawiące dziąsła itp.)
  • przyspieszenie procesu gojenia ran
  • obniżanie ciśnienia krwi
  • wspieranie prawidłowego funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego
  • ochrona przed miażdżycą
  • pomoc w walce z odkładającym się cholesterolem
  • tworzenie kolagenu
  • ochrona przed anemią
  • poprawa przyswajalności żelaza i manganu
  • poprawa wydolności fizycznej
  • zmniejszenie ryzyka udaru mózgu
  • spowolnienie rozwoju i namnażania się komórek nowotworowych, jak również pomoc w walce z rakiem
  • uczestnictwo w procesach metabolicznych i w procesach wytwarzania czerwonych krwinek
  • udział w procesie regeneracji witaminy E
  • pomoc w leczeniu astmy
oraz oczywiście wszystkich znane:
  • podnoszenie odporności organizmu
  • ochrona przed infekcjami, przeziębieniami, grypą itp.
  • pomoc w walce z infekcjami, przeziębieniami, grypą itp.
  • działanie bakteriobójcze oraz antyalergiczne

OBJAWY NIEDOBORU/PRZEDAWKOWANIA:

Niedobór witaminy C może się objawiać:
  • zmęczeniem, osłabieniem
  • szybkim męczeniem się
  • wolniejszym gojeniem się ran
  • krwawiącymi, opuchniętymi dziąsłami
  • podatnością na siniaki
  • brakiem energii i sił
  • bólem mięśni, kości i stawów
  • brakiem apetytu
Grozi natomiast szkorbutem, choć ta choroba dotyka nas po długim okresie braku witaminy C (około 2 miesiące.) Pojawiać się mogą nagle samoistne krwawienia, uszkodzenia naczyń krwionośnych, ale również grozi depresją, osteoporozą, dolegliwościami żołądka, astmą, a nawet nowotworem.

Przedawkowanie witaminy C poznamy po:
  • dolegliwościach żołądkowo-jelitowych - bóle brzucha, biegunka, wymioty
  • bólach głowy
  • wysypce skórnej
  • powstawaniu kamieni nerkowych
ZAPOTRZEBOWANIE:

Przyjęło się, że dorosły człowiek powinien pokrywać ok. 70 mg witaminy C na dobę.
Oczywiście zapotrzebowanie to wzrasta w przypadku choroby, przy przeziębieniach, gorączce itp.
Więcej witaminy C potrzebują również kobiety w ciąży, kobiety karmiące, jak również te przyjmujące antykoncepcję.


NATURALNE ŹRÓDŁA WIT. C:

Owoce

  • dzika róża
  • czarna i czerwona porzeczka
  • poziomki
  • truskawki
  • cytryny
  • kiwi
  • pomarańcze
  • papaja
  • acerola
  • grejpfrut
  • mandarynki
  • limonki
  • jabłka
  • melony
  • ananasy
  • maliny
  • jeżyny
Warzywa:
  • pomidory
  • papryka
  • brukselka
  • natka pietruszki
  • szpinak
  • kapusta
  • rzeżucha
  • brokuły
  • kalarepa
  • szparagi
Witamina C odgrywa bardzo istotną rolę w naszym organizmie i to od niej zależy wiele ważnych procesów. Nie jest łatwo ją przedawkować, ale już niestety łatwiej nie zadbać o odpowiedni jej poziom. Co też nie wydaje się być trudne, jako że już garść czarnych porzeczek pokrywa całe dzienne zapotrzebowanie.
Nikt nie lubi bólów głowy, zmęczenia i chandry - może to brak witaminy C się upomina tymi oznakami? Nie lekceważ!

Moim ulubionym zastrzykiem witaminy C jest sok świeżo wyciskany z pomarańczy, jabłek i selera z dodatkiem spiruliny lub innych zielonych dodatków - a Wasz ulubieniec? :)

POZDRAWIAM :)

16 komentarzy:

  1. Teraz szczególnie przyda się witamina C - ja robię koktajle i sałatki :)

    OdpowiedzUsuń
  2. teraz sezon,ciągle jem coś z witaminką C:)

    OdpowiedzUsuń
  3. no ja już przeziębiłam się w tym roku :/ ale teraz przyjmuję dużo witaminy C

    OdpowiedzUsuń
  4. To prawda - witamina C jest lekiem na wszystko. Staram się zapewnić jej jak najwięcej. Pietruszka króluje :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Ostatnio biorę regularnie, bo coś przeziębienie się mnie trzyma.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja już sobie zamówiłam mały zapas witaminy C :D A z naturalnych źródeł to codziennie ją przedawkowywuję (wg norm), bo uwielbiam owoce i warzywa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli ktoś stawia na owoce i warzywa to nie ma się co dziwić, że przekraczamy normę 70mg witaminy C na dobę. Jednak witamina ta jest rozpuszczalna w wodzie i organizm sam sobie zostawi tyle ile będzie potrzebował. Nie wiedzę tutaj żadnego problemu! Jej nadmiar nie powoduje poważnych problemów ze zdrowiem zwłaszcza, jeżeli mówimy o źródłach naturalnych.

      Usuń
  7. Ostatnio staje się coraz bardziej modna :)

    OdpowiedzUsuń
  8. nie mam jednego ulubieńca zawierającego witaminę C, wszystko zależy od pory roku. Zimą najczęściej sięgam po pomarańcze, o tej porze roku raczę się pomidorami i papryką, które mogę jeść na okrągło :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mamy nadzieję, że dostarczamy jej w odpowiednich ilościach :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie mam ulubionego zastrzyku witamimy C ale do Twoich zaleceń na pewno będę się stosować, niestety choroba już mnie dopadła:(

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja zauważyłam, że jak za dużo zjem owoców, które mają w sobie dużą dawkę witaminy C, to zaczynam mieć uczulenie. Zawsze myślałam, że w nadmiarze ta witamina wydalana jest po prostu z organizmu, a tu nagle wysypka.

    OdpowiedzUsuń
  12. a ja zawsze jakoś unikam choróbsk i cieszę się z tego bardzo! :)
    Witaminca C ważna owszem ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że sezonowe owoce i warzywa uzupełniają moje zapotrzebowanie na tę witaminę.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ostatnio jak przywaliłam smoothie z witaminą C to ohoho :D
    Bardzo przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  15. tania i skuteczna, przetestowałam na sobie, wystarczy spora ilość, gdy nas coś bierze...działa

    OdpowiedzUsuń