środa, 16 listopada 2016

Marakuja - egzotyczna, smaczna i zdrowa?

Dzisiaj trochę egzotycznie, trochę bardziej słonecznie i soczyście. Marakuja jest owocem, który prócz swojego charakterystycznego słodko-kwaśnego smaku, szczyci się wieloma właściwościami zdrowotnymi. Znana i doceniana jako doskonały środek na kaszel, bezsenność, wysokie ciśnienie i serce jest nie tylko dziś, ale i wiele lat temu, kiedy to wykorzystywana była przez rdzenne plemiona obu Ameryk.


MARAKUJA:

Inaczej Passiflora lub męczennica jadalna pochodzi z Ameryki Południowej. Jest to roślina o bardzo wielu odmianach, a przynależy do rodziny męczennicowatych.
Swoją nazwę zawdzięcza skojarzeniem kwiatów rośliny do męki Chrystusowej i Jego ciernistej korony (passi - cierpienie, flos - kwiat.)
Owoce mają słodko-kwaśny smak i charakterystyczny galaretowaty miąższ.

SKŁAD:
  • 100g = ok. 35 kcal
  • witaminy: A, C, K, z grupy B, E, kwas foliowy
  • minerały: wapń, żelazo, fosfor, magnez, potas, sód, cynk
  • flawonoidy



KORZYŚCI:

odporność, ogólny wpływ na organizm i urodę:
  • pomaga leczyć kaszel
  • pomaga przy alergiach i stanach zapalnych
  • łagodzi objawy astmy
  • zmniejsza migrenę
  • działa przeciwbólowo
  • zwalcza wolne rodniki hamując procesy starzenia się
  • odżywia i wygładza skórę
układ pokarmowy, serce i układ nerwowy:
  • korzystnie wpływa na funkcjonowanie układu pokarmowego
  • pomaga w leczeniu różnych dolegliwości żołądkowych, zwłaszcza przy nerwicy żołądka
  • wspomaga procesy trawienne
  • korzystnie wpływa na pracę serca i je wzmacnia
  • obniża ciśnienie krwi i poziom "złego" cholesterolu
  • działa uspokajająco i kojąco na układ nerwowy
  • łagodzi stres
  • pomaga przy bezsenności
  • zmniejsza nerwobóle
inne:
  • zalecana kobietom w ciąży i karmiącym
  • pozytywnie wpływa na wzrok
  • hamuje rozwój komórek nowotworowych i zmniejsza ryzyko pojawienia się ich
  • pomaga dbać o mocne kości
  • pomaga w leczeniu półpaśca
  • pomaga przy drgawkach

PRZECIWSKAZANIA:

Pomimo tego, iż IG owocu nie jest wysokie (30), diabetycy nie powinni jeść go zbyt często i dużo, ponieważ ma wysoką zawartość cukrów prostych.

W KUCHNI:

Marakuja rewelacyjnie smakuje solo, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wykorzystać ją do różnego rodzaju deserów (do ciast, tortów, puddingów, lodów, koktajli, dżemów, galaretek itp.), sałatek i innych dań.
Śmiało można dodawać ją do dań mięsnych, rybnych, jak też do mlecznych produktów tj. mleko, kefir, jogurt czy śmietanka.

Znacie ten owoc? Na pewno znacie świetne przepisy z jego wykorzystaniem :)

POZDRAWIAM :)

10 komentarzy:

  1. A czy na Twoim zdjęciu nie jest pitaja (smoczy owoc)? Marakuja z tego co kojarzę jest mniejsza i taka fioletowawo-brązowa na zewnątrz, a w środku żółta? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Zaktualizowały mi się nie te zdjęcia.. :)

      Usuń
  2. Smak ma niepowtarzalny! Uwielbiamy wszelkie lody, desery z nią :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Może to nie jest specjalnie zdrowe, ale polecam pisco sour bez cukru, ale za to z maracują, jeden z najlepszych drinków jakie piłam ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. a wiesz, że chyba nie jadłam...tak na świeżo, może gdzieś jako dodatek. nie miałam też pojęcia, że ma tyle właściwości zdrowotnych

    OdpowiedzUsuń
  5. Jadłam, ale daaaawno temu :) ❤ :) ❤

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie jadłam, ale musi być pyszny :)

    OdpowiedzUsuń