poniedziałek, 2 stycznia 2017

Dlaczego warto jeść pestki dyni? O właściwościach i korzyściach

Pestki dyni nie należą do najsmaczniejszych nasion, choć mają swoje grono wielbicieli. Ja do nich niestety nie należę. Jednak pod nieprzyjemnym (może tylko dla mnie) smaku, kryją takie bogactwo dobroci, że od czasu do czasu sięgam po nie z uśmiechem. Od zawsze wiadomo jak dobroczynny wpływ mają na włosy, skórę i paznokcie, o innych prozdrowotnych właściwościach nie jest aż tak głośno. A przecież podniesienie odporności organizmu, obniżenie cholesterolu i nadciśnienia, podniesienie płodności, zwalczanie pasożytów również ma ogromne znaczenie dla zdrowia. Oczywiście to tylko niektóre z nich.


PESTKI DYNI:

Pestki czy też nasiona dyni to skarbnica zdrowych kwasów tłuszczowych, witamin i minerałów, dzięki którym wywierają tak pozytywny wpływ na nasz organizm.
Pomimo swojej kaloryczności pomagają w odchudzaniu - o ile pamięta się, by jeść najwyżej garść dziennie. Taka ilość mogłaby się wydawać mała, ale pozory mylą. Wystarczy niewielka garść dziennie, a nasz organizm podziękuje nam czasami w zaskakujący wręcz sposób.

SKŁAD:
  • witaminy: E, B1, B2, B6, C, A, PP, beta-karoten
  • minerały: cynk, magnez, potas, żelazo, fosfor, selen, mangan, miedź
  • nienasycone kwasy tłuszczowe
  • kukurbitacyna - substancja zabijająca pasożyty tj. tasiemce, glisty itp.
  • lignany - wykazują działanie antywirusowe i antygrzybiczne
  • fitosterole
  • lecytyna


KORZYŚCI:

odporność, uroda i układ nerwowy:
  • zwiększają ogólną odporność organizmu
  • zmniejszają podatność na infekcje, wirusy
  • działają przeciwgrzybicznie i antywirusowo
  • pomagają zmniejszyć ból głowy
  • wzmacniają włosy i paznokcie
  • zmniejszają wypadanie włosów
  • poprawiają stan skóry i pomagają w leczeniu chorób skórnych
  • opóźniają starzenie się
  • korzystnie wpływają na pracę układu nerwowego
  • wspomagają pamięć i koncentrację
  • zapobiegają i pomagają w leczeniu depresji
  • zmniejszają stres i drażliwość
  • poprawiają samopoczucie
układ pokarmowy, moczowy, serce:
  • pomagają w leczeniu pasożytów i robaków (m.in. tasiemca, glisty ludzkiej)
  • wspomagają pracę układu trawiennego
  • regulują pracę jelit
  • działają moczopędnie
  • zmniejszają ilość wydalanego kwasu szczawiowego
  • korzystnie wpływają na pracę nerek
  • zapobiegają tworzeniu się kamieni nerkowych
  • korzystnie wpływają na pracę serca
  • regulują ciśnienie
  • zmniejszają poziom "złego" cholesterolu
  • chronią przed miażdżycą i chorobami układu sercowo-naczyniowego
  • korzystnie wpływają na naczynia krwionośne
inne:
  • pomagają zmniejszyć lub wyeliminować skurcze mięśni
  • łagodzą objawy napięcia przedmiesiączkowego
  • podnoszą płodność u mężczyzn
  • zapobiegają prostacie
  • pomagają leczyć stany zapalne gruczołu krokowego
  • poprawiają stan kości i zębów
  • pomagają przy bólach nadgarstków
  • poprawiają i wzmacniają wzrok
  • zapobiegają anemii

JAK UPRAŻYĆ PESTKI?

Jak wszystko, tak i pestki najlepiej kupić surowe i uprażyć samemu. Jeśli nie mamy czasu lub ochoty się z nimi bawić oczywiście można je kupić. Kupne również będą działały, po prostu trochę słabiej.

Żeby uprażyć nasiona, wrzucamy je na blachę przykrytą papierem do pieczenia i pieczemy w piekarniku przez około 15-20 minut w temperaturze 75 stopni Celsjusza.

JAK JEŚĆ?

Opcji mamy do wyboru, do koloru. Możemy je jeść jako przekąskę solo, ale i też dodawać je do deserów, płatków, koktajli, zup, sałatek itp.

Jest jakieś danie, którego nie wyobrażacie sobie bez tych pestek? Czy wolicie je jednak solo? :)

POZDRAWIAM I ŻYCZĘ SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU! :):)

4 komentarze:

  1. ja akurat bardzo lubię pestki dyni, dodaję do sałatek lub niektórych zup kremów, a także zjadam solo :) chyba nie mam dania, w którym muszą one koniecznie być.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam pestki dyni, a jeszcze bardziej olej z nich :) Jest fenomenalny!

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię pestki dyni, choć czasami ich smak nie jest przyjemny, gdy trafi się na nieodpowiednią markę. Ogólnie bardzo lubię dodawać je do różnych sałatek i potraw, a czasami jem same :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja nie mogę jeść pestek dyni bo po kilku strasznie mnie mdli ale ze względu na właściwości pije codziennie olej z nich :)

    OdpowiedzUsuń