środa, 19 kwietnia 2017

Zdrowie z lasu - właściwości jeżyn

Jeżyny zrywamy z krzewów rosnących nie tylko w lasach, ale i na łąkach, polanach, miedzach, zaroślach i czasem w naszych ogrodach. Te łatwo dostępne owoce nie tylko są bardzo smaczne, ale i mają w sobie wiele dobrego. Co mnie zdziwiło, odgrywają ważną rolę w diecie antyrakowej! Oprócz tego wspomagają odchudzanie, hamują proces starzenia się, zmniejszają ryzyko chorób serca i wiele, wiele innych. Może i nie są duże, ale dzięki swojemu "wnętrzu", mogą na prawdę wiele zdziałać.


JEŻYNY:
  • Najstarsze znane nam owoce - czasy prehistoryczne
  • Inne nazwy - czarna malina, ostrężyna, ożyna
  • Uprawiane (można powiedzieć) wszędzie
To rodzaj rośliny z rodziny różowatych, która kwitnie na biało i różowo. Owoce najczęściej są koloru ciemnego fioletu lub czerni, rozmiarem i kształtem natomiast przypominają maliny.
Smak jak najbardziej przemawia na korzyść jeżyn. Od kwaskawych do słodkich, są po prostu przepyszne.

STOP NOWOTWORZE!

Jak mówiłam na samym wstępie, jeżyny są bardzo ważną częścią zarówno profilaktyki, jak i leczenia nowotworów. Dzieje się tak za sprawą kilku na prawdę silnych antyoksydantów, które zawierają te drobne owoce. Im intensywniejsza barwa - tym silniejsze działanie antyoksydacyjne.
Właściwości antynowotworowe przypisuje się kilku składnikom odżywczym, czasami w określonych pokarmach znajdziemy jeden taki składnik, czasami więcej. W jeżynach mamy zarówno antocyjany, kwasy fenolowe, jak i kwas elagowy - co tworzy dość pokaźną linię obrony przed nowotworem, ale i nie tylko przed nim.


SKŁAD:
  • 100g = 42kcal
  • IG = 25
  • witaminy: C, kwas foliowy, z grupy B, A, K, E
  • minerały: potas, magnez, wapń, miedź, żelazo, sód, cynk
  • pektyny, garbniki, barwniki
  • flawonoidy
  • antocyjany
  • błonnik
  • kwasy organiczne

WŁAŚCIWOŚCI:

ogólne, odporność i wygląd:
  • podnoszą odporność
  • w postaci wyciągu obniża gorączkę i działa wykrztuśnie
  • działają przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie
  • hamują procesy starzenia się
  • poprawiają stan skóry, włosów i paznokci
serce, kości i układ pokarmowy:
  • dbają o prawidłową pracę serca, wzmacniają je i odtruwają
  • wspomagają funkcjonowanie układu krążenia
  • zmniejszają ryzyko chorób serca
  • regulują ciśnienie
  • wspomagają tworzenie tkanki kostnej
  • dbają o prawidłową gęstość kości
  • pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego
  • regulują procesy trawienne
  • oczyszczają organizm
  • pomagają w leczeniu chorób żołądkowo-jelitowych np. wrzodów
oczy, odchudzanie i inne:
  • prawidłowo dbają o nasz wzrok
  • zmniejszają ryzyko zwyrodnienia żółtej plamki
  • pomagają zwalczyć stany zapalne siatkówki
  • dbają o odpowiednie ukrwienie oczu
  • poprawiają widzenie po zmroku
  • są odpowiednie dla cukrzyków
  • pomagają regulować poziom cukru
  • wspomagają odchudzanie
  • przyspieszają przemianę materii
  • łagodzą objawy menopauzy i PMS
  • działają moczopędnie
  • są pomocne w chorobach nerek
  • korzystnie wpływają na układ nerwowy i pracę mózgu

KUCHNIA:

Najwięcej właściwości (a jest ich dosyć sporo) zachowamy jedząc jeżyny w surowej formie. W ten sposób oprócz wyjadania rękami, można je dodać do jogurtu, owsianki, sałatki owocowej, koktajlu, naleśników itp.
Ale równie dobrze można je w pewien sposób przetworzyć: na nalewki, herbatę, dżem, wino, napar.
Pewnie jest jeszcze wiele sposobów wykorzystania, nie będę wymieniała wszystkich. Najważniejsze by włączyć je do swojej diety, nie tylko ze względu na walory zdrowotne, ale i smakowe!

W jaki sposób Wam najlepiej smakują jeżyny? :)

POZDRAWIAM :))